Mycket snack, inget verkstad

Varför är ansvariga tjänstemän och politiker så tysta nu?

För några veckor sedan skickade Vårdförbundet avdelning Västmanland ut ett brev till ansvariga tjänstemän och politiker för att skapa ett engagemang kring rekrytering av våra yrkesgrupper, en hållbar arbetsmiljö, hälsosamma arbetstider och en kraftig löneutveckling.

Hitintills har endast två hört av sig. Varför är ansvariga politiker så tysta just nu? Vart håller de hus?

Hur kan ansvariga tjänstemän och politiker vara så tysta? När kommer ansvariga tjänstemän och politiker ta ansvar gällande hantering av:

• Våra medlemmar under pandemin.
  • Vårt kollektivavtal.
  • Vårt löneavtal.
  • Lagstadgad semester under sommaren.
  • Schemaläggning och arbetstider.
  • Förskjuten arbetstid.

Hur agerar en attraktiv arbetsgivare? Kan ett citat av Lennart Levi, Professor emeritus i psykosocial miljömedicin vid Karolinska institutet stämma?

Företagets viktigaste kapital sitter mellan öronen på medarbetarna. Det kapitalet måste vårdas för att inte förstöras. En stressad hjärna kan inte samarbeta, vara kreativ och hitta nya lösningar. Dessutom har alla hjärnor fötter som kan traska iväg till konkurrenterna.

Vårdförbundets yrkesgrupper är dom mest eftertraktade och hyllade inom vården, nu behövs ett arbetsgivare ansvar för att behålla och rekrytera våra fyra yrkesgrupper just nu och i framtiden.

Sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor och barnmorskor jobbar långa, tunga arbetspass med få pauser. Biomedicinska analytiker analyserar prover och utför undersökningar för att säkerställa tillförlitlig diagnostik dygnets alla timmar – med ökande arbetsbörda och arbetstidsomläggningar.

En av de viktigaste åtgärder för arbetsgivare att vidta är att skapa en hållbar arbetsmiljö, hälsosamma arbetstider och en kraftig löneutveckling över tid. Kan ansvariga tjänstemän och politiker ärligt svara ”ja” till denna mening?

Nej! Coronakrisen har tvärtom belyst en mycket hård och utsatt arbetsmiljö på grund av nedskärningar, dåliga arbetsvillkor, personalbrist och låg löneutveckling. Problematiken fanns långt innan pandemin.

Ställ frågan till ansvariga tjänstemän och politiker. Dela inlägget till ansvariga.

Tycker du att vi förtjänar rimliga arbetsvillkor och en lön som motsvarar utbildning, kunskap och kompetens be ansvariga tjänstemän och politiker att tacka med lön. Följ länken nedan till #tackamedlön kampanjen.

Sandra Gustavsson, leg. biomedicinska analytiker, styrelseledamot avd. Västmanland