Det var en dag på Barnmorskemottagningen…

Stämplar in på komogå just innan åtta, snabbt ombyte och startar datorn.
Loggar in på Obstetrix, tidboken, Cisco, ACE, Melior, Rosp, Teams och Outlook.
Tar resten sen.
Kollar av i liggaren, vem har fått barn sedan igår, avbokar tider, info i lördagstidboken till PAB; patientansvarig barnmorska.
Kollar av ACE, jämför med tidboken, stämmer dagens tider?

Nu, kollar av dagens bokade besök.
Åtta gravidbesök och en telefontid står på schemat idag.
Första besökaren kommer tio minuter sent vilket leder till försening med fem minuter till nästa besök. Hinner inte föra journal, minnesanteckning i marginalen på min utskrivna tidslista. Min lista, räddaren i nöden när tiden tryter.

Nästa besök går fort, journal från bägge utförda besök skrivs nu klart i efterhand.

Det knackar på dörren, någons partner stressar in för att lämna en urinodling.

Kommer inte in på Melior för att därifrån komma in på Rosp för att skriva ut etiketter till provet. Lämnas i kyl med handskriven lapp med personnummer, för att skriva ut etiketter. Sen.
Har någon annan problem att komma in? Hinner någon sätta sig i kö med IT?

Nästa besök uteblir. Tur.
Ringer IT och pratar med rara och väldigt sävliga Andreas (fingerat namn) och får stresspåslag av det oerhörda lugnet i hens röst när problemet skall sökas och åtgärdas. Jajajaja tack för hjälpen!

Tio minuter sen ut till paus. En snabb kopp te och två knäckemackor med kaviar är standard. Och lite välbehövligt chitchattande med kollegorna.

Fokustavla innan nästa besök.
Utbildning på gång, snabb blandad info och påminnelse att värva gravida till pågående studie. Och kom ihåg att uppdatera BP-listan, dvs hur många gravida har vi inskrivna och när har de beräknad förlossning.

Nästa besök är digitalt vilket de flesta första inskrivningsbesöken är nu.
Kameran laggar men det funkar ganska bra ändå även om patientens bild fastnat i ett ganska märkligt läge och det ser ut som om hon skallrar tänder.
Omföderska med koll, besöket går ganska snabbt.

Nu skrivs etiketterna ut för urinodlingen tidigare. Provet skrivs upp på läkarlistan och på PABs lördagslista.

USK vår viktigaste spindel i nätet är inte på plats idag och det märks! Kringuppgifterna får vi ta hand om. Sen.

Dags för telefontid. Samtalen är ganska många idag och får ta 6 min/samtal.
Första tre patienterna önskar tid för preventivmedelsrådgivning men får dessvärre hänvisas till annan mottagning pga inga tider att tillstå i nuläget. Tas för det mesta emot med gott humör och idag är det egentligen bara en som vill framföra sitt missnöje.

Nästa besök är ett tolkbesök som borde varit bokad på en lite längre tid men som missat två besök och nu måste få komma in. Besöker drar ut på tiden och lunchrasten förkortas med drygt 20 minuter. Igen.

Lämnar avdelningen för en kort session i solen. Rensa tankarna fylla på med energi.
Härliga och varma solen vad du är fin!

Efter rast är det dags för admintid för allas prover, läkartider etc.
Proverna skall signeras, läggas på läkarlistan, läggas på PABarnas listor och patienterna skall informeras. Antingen via 1177 eller via telefonen. Två kan inte nås. Läggs på kom-ihåg-lista för att ringas igen. Sen.
Läkarbesöken skall kollas. Kom patienten? Annars informera PAB alt boka ny tid och informera patienten. Skall nya prover tas? Annan åtgärd? Fix och trix. Ibland in absurdum kan tyckas.

Nu kommer en mamma med sin lilla bebis  för en efterkontroll. Förlossningen gick bra och bebis växer så det knakar. Kvinnan vill ha en spiral men har inte fått något recept. Får en lånespiral och lovar att komma och lämna in en senare. Skriver upp hennes namn för att skriva ett e-recept. Sen.
Spiralinsättning går fint och patienten vill stanna ytterligare en stund för att berätta mer om sin förlossning men får lämnas lite abrupt då patienten som är hos kollegan har ett högt blodtryck och kollegan behöver assistans. Den gravida skickas så småningom in till AGN (akutmottagningen för gravida och nyförlösta) när ambulansen kommer.

Blev nu tyvärr sen till det nästsista besöket och patienten är missnöjd för att det inte är första gången hon får vänta och tiden för besöket tar nu såklart ännu längre tid än bokningen var lagd. Försöker förklara att vi just nu har det ganska tufft på mottagningen med många gravida och för lite personal men det är ju såklart inte hennes fel och ingenting hon bryr sig nämnvärt om.

Uppgiven när sista besöket knackar på dörren.
Har med sig sin flicka på fem år, snuvig och hämtad från förskolan för att hon inte skulle smitta de andra barnen. Bortvisas från mottagningen eftersom våra gravida inte är särskilt immuna mot barns förkylningar, ingen större förändring från sist barnet följde med till besöket *suck*.
Bokas på en ny tid. Kortare än rekommenderad. Måsta få komma.

I rest my case…

Lite stressad mot slutet för att inte dra över tiden pg a pågående strejk och otillåtet med övertid. Kollar av min älskade lista att allt är journalfört och skriver ut morgondagens lista även om det inte är försvarbart ur miljösynpunkt!

Dagen är äntligen slut efter ett rasande tempo och Mr Stress har flämtat mig i nacken hela dagen. Men jag längtar ändå redan till imorgon och nya utmaningar. True story!
Jag är barnmorska. I am midwife❤️

Nåja, vad vore en dag med mer luft i systemet, lägre arbetsbelastning och bättre arbetsvillkor i form av arbetstidsförkortning? Den kan ju vara fruktansvärt långtråkig o dötrist o tråkig och alldeles, alldeles UNDERBAR! 😉👠

Mariana Hansen, barnmorska
Barnmorskemottagning Backa, Hisings Backa
Regionhälsan, Västra Götalandsregionen


Kommentarer

  1. Vilken fin beskrivning av En Arbetsdag Mariana👍
    Det är kanske inte många som vet hur en dag ser ut när man jobbar på en mottagning! Jag delar detta

  2. Så bra beskrivet Mariana. En helt vanlig dag på jobbet! Och så sant. Det hade varit helt underbart med bättre bemanning för en bättre arbetsmiljö och möjlighet att hinna tänka mellan patienterna. Vi kan locka fler att vilja komma till vår verksamhet med bättre arbetstider( förkortning). Helt övertygad om det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

När du skriver en kommentar så godkänner du att dina personuppgifter hanteras enligt vår personuppgiftspolicy.

"Jag orkar inte jobba mer än deltid"

3 av 10 jobbar deltid i vården – många för att de behöver mer vila och återhämtning. Det kan du läsa i vår rapport “Jag orkar inte jobba mer än deltid”. Vi presentar också  Vårdförbundets förslag för att säkra rätten till hållbara heltider.

Läs rapporten här!