”Åsa..vi är lite som rockstjärnor…”

”Åsa..vi är lite som rockstjärnor…”

Vi satt på en facklig utbildningsdag, en av mina förtroendevalda skolsköterskekollegor och jag, och ”bikupade” om lunch kontra måltidsuppehåll och jag svävade ut i just den situationen vi har på jobbet som skolsköterskor…vi interagerar med ca 500 elever, deras föräldrar, deras pedagoger (ca 60) /specialpedagoger, rektorer, kuratorer och eventuella externa vårdgivare. Detta sammantaget gör det väldigt svårt att ta ut fika eller lunchrast överhuvudtaget. Om man vill äta lunch i lugn och ro på jobbet får man lämna campusområdet (men ändå berätta var man är och vara tillgänglig per telefon!).

Då skrattade min skolsköterskekollega och sa: ”-ja du Åsa, vi är lite som rockstjärnor…”

Min arbetsdag som skolsköterska börjar ofta innan min arbetstid (0800-1630) med ett sms eller ett telefonsamtal om avbokning eller mötesändringar för dagen. Trots att jag bor nära campusområdet och bara har fem minuters promenad till jobbet, hinner jag avhandla något ärende på vägen till jobbet. Det känns också väldigt angeläget att välkomna de där kontakterna från elever, föräldrar och pedagoger, eftersom relationsskapandet är ett viktigt verktyg i och del av det förebyggande elevhälsoarbetet. Väl inne på campusområdet träffar jag alltid på någon kollega eller elever som vill fråga något eller prata om något på vägen in i skolbyggnaden och i hissen upp till fjärde våningen får jag garanterat något elevärende från någon pedagog som delar hiss med mig.

Jag har en stor skola som arbetsplats och på vägen till skolsköterskeexpeditionen interagerar jag med i runda slängar ett tiotal individer om olika jobbfrågor. Förutom de där trevliga relationsskapande samtalen, hinner SYVEN och jag styra upp något gemensamt elevärende, en av rektorerna passar på att informera mig om processen i ett elevärende, en av våra fantastiska administratörer reder ut en lönefråga, en annan administratör har info och frågor angående en elev med skyddade personuppgifter, en av specialpedagogerna vill veta vilken tid det där mötet ska vara…och var ska vi sitta, längre in i korridoren möter jag en elev som undrar var kuratorn är och på dörren till en av rektorerna ser jag att hen är sjuk för dagen (vilket innebär att vi får hålla ett viktigt möte utan hen) etc

När kl är 08 har jag då nått min egen dörr, reflekterar över att kollegan inte verkar vara på plats. Det sitter en elev och väntar och hen får följa med in på rummet, hen berättar om sitt bekymmer samtidigt som jag hänger av mig ytterkläderna och startar upp datorn och loggar in alla system; PMO, GERDA, Hjärntorget, Lotus. Under elevbesöket knackar det på dörren då en av administratörerna meddelar mig att kollegan har sjukanmält sig vilket medför att jag behöver öppna hennes tidbok och kolla hur hon har planerat skolläkarmottagningen idag (då det är hennes mottagning idag). Elevbesöket är på väg att avslutas och jag bokar in en ny tid för uppföljning…öppnar skolplattformen för att kunna boka in en tid som stämmer överens med elevens schema. När eleven går kommer skolläkaren, hon får info om att kollegan är sjuk och vi lägger upp en strategi för att reda ut förmiddagen då det kommer elever parallellt till skolläkaren (vissa elever behöver provtagning) och till mig. Förmiddagen flyter på bra…när skolläkaren behöver assistans tjohar hon på mig och jag rör mig i, mellan och ur mitt eget arbetsrum. Trots att eleverna har fått sina tider hemskickade (föräldrarna har blivit informerade) för ett par veckor sedan, blivit påminda om sina tider i slutet av förra veckan…är det alltid endel som glömt…så under mottagningens gång får man ringa eller sms ungefär hälften för att de verkligen ska dyka upp. Under förmiddagen har jag då hunnit träffa 12 elever, efterarbetet med remisser, ombokningar, tidbokning, telefonsamtal till vårdnadshavare etc får läggas på vänt för under lunchen har jag ett inbokat lunchmöte (12-13) tillsammans med en projektledare från Rädda barnen för ett gemensamt projekt med en teateruppsättning ”Kärleken är fri?” som vi ska planera och schemalägga för 300 elever och klockan 13 har vi EHT-möte för ett av våra program då teamet träffas tillsammans (rektor, specialpedagog, kurator och skol-ssk), kl 14 är det dags för nästa EHT och kl 15 har jag bokat in elevbesök. När kl är 1530 hämtar jag kaffe, ringer ett par samtal, skriver jag ut och postar några remisser, bokar några återbesök till skolläkaren och svarar på några av de mail som trillat in under dagen. 1630 kommer en pedagog som vill bolla ett elevärende och när kl är 1730 åker vi gemensamt ner i hissen. Nu infinner det sig ett lugn i campusområdet och min arbetsdag är slut förutom ett par telefonsamtal som jag behöver ringa till föräldrar jag inte kunde få tag på under dagtid!

 

Åsa Sundin, skolsköterska

"Jag orkar inte jobba mer än deltid"

3 av 10 jobbar deltid i vården – många för att de behöver mer vila och återhämtning. Det kan du läsa i vår rapport “Jag orkar inte jobba mer än deltid”. Vi presentar också  Vårdförbundets förslag för att säkra rätten till hållbara heltider.

Läs rapporten här!