Halloj alla goa kollegor!

Skrivet av Gästbloggare

17 augusti 2018

Västbloggen

Med detta inlägg vill jag hylla och belysa hur viktigt det är med ett vänligt bemötande.
Jag har arbetat extra som beredskapssjuksköterska på avd. 61 på NÄL, man gör ju vad man kan för att hjälpa till under sommaren.
Jag vill berätta om de fantastiska sjuksköterskorna som jag har träffat på här! Hoppas ni läser och känner igen er. Jag jobbar i vanliga fall administrativt, så jag är inte så insatt i rutiner och hur det fungerar med vissa saker.

Det fattades ett ovanligt läkemedel på avdelningen så jag ringde till hjärtavdelningen (avd. 43/44) för att höra om de hade medicinen. Då svarar en supertrevlig sjuksköterska som tar sig tid, ni vet hur dyrbar den är. De har inte medicinen, så hon hjälper mig att se om någon annan avdelning har den.
Jag ringer till strokeavdelningen (avd.53), där en lika trevlig sjuksköterska svarar och förstår mitt problem. Hon guidar mig i telefonen hur jag ska göra, trots att jag hör att hon har fullt upp i bakgrunden. Fantastiskt!
Med hennes hjälp får jag beställt läkemedlet. Hon erbjuder sig att även guida mig till rätt sal för att hämta ut det, men härifrån skulle jag nog klara mig. Jag tackar så mycket och beger mig iväg.

Jag går mot rummet, men det visar sig att jag inte har behörighet att gå in då eftersom jag bara är inne tillfälligt. Jag går då ner till avd. 42 och där möter jag en kollega som hjälper mig. Jag skrattar åt hela situationen, det är klart detta händer under mitt pass!
Hon är då supergullig och följer med mig till rummet och guidar mig så det blir rätt. Det hela med ett gott humör. Allt går bra och patienten får sin medicin tack vare dessa fantastiska och hjälpsamma människor!

Igår fick jag problem med en insulinordination, läkaren hade skrivit ”enligt PM stroke”. Jag ringde till strokeavdelningen för jag tänkte att kanske går det att lösa. Med den vänligaste tonen svarar en otroligt gullig sjuksköterska och berättar exakt hur det ska ges enligt deras PM.

Jag har ringt till andra på NÄL som också har varit fantastiskt supertrevliga och hjälpt till på alla vis. Tänk vilka kollegor vi har!

Varför jag skriver detta är att jag vill belysa hur mycket det betyder att få ett vänligt och gott bemötande, när man irrar omkring och har bekymmer. Dessa kollegor gjorde min dag, jag kände hur härligt det är när man känner sig välkommen.
Vi fokuserar ofta på det negativa i vardagen, vi behöver se de små positiva sakerna på jobbet. Ett vänligt ”Hej, kan jag hjälpa dig?” I detta fall betydde det så mycket för mig.

Så tack till alla er som kämpar. Tack för all hjälp jag fick! Jag kommer definitivt ställa upp fler somrar även resten av året så klart och ta extrapass, när man får så gó hjälp.
Det låter som att jag bara ringer runt… men vill belysa dessa fantastiska människor!

Helen Sandqvist, leg. Sjuksköterska, NÄL

"Jag orkar inte jobba mer än deltid"

3 av 10 jobbar deltid i vården – många för att de behöver mer vila och återhämtning. Det kan du läsa i vår rapport “Jag orkar inte jobba mer än deltid”. Vi presentar också  Vårdförbundets förslag för att säkra rätten till hållbara heltider.

Läs rapporten här!