Vad hade Vårdförbundet kunnat göra för Meghan Markle?

Meghan Markle och Oprah Winfrey, stor snackis. Ingen har väl missat att den intervjun ägt rum, även om man aktivt försökt att undvika det. Men när andra förståsigpåare och bloggar gottat sig i klädval, brödrafejder och skvaller har jag som fackligt förtroendevald häpnat över att ingen kommenterat det mest intressanta som Meghan Markle själv säger på ren svenska (i alla fall i tv:s textning)

Hon sa detta apropå att hon inte visste vart hon skulle vända sig när hon mådde dåligt på sitt nya jobb i det engelska kungahuset. Och jag utgår från att de flesta av er ändå hunnit tänka tanken:

”I mitt tidigare jobb fanns facket som skyddade en”

Vad hade Vårdförbundet kunnat göra för Meghan Markel?!

Tackar som frågar. Det ska jag nu berätta för er.

Vi leker med tanken att Meghan är biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska, barnmorska eller sjuksköterska och medlem i Vårdförbundet. Hon har precis börjat ett nytt jobb på ett kungligt sjukhus men ganska snabbt märker hon att det inte alls var som hon hade tänkt sig. Hon har inte fått någon introduktion och har helt andra arbetsuppgifter än det som först var sagt. Dessutom får hon många påtryckningar och höra glåpord både från vissa nära kollegor och även personal inom andra verksamheter. Meghan vänder sig då till ledningen för det kungliga sjukhuset, där är mandatfördelningen ganska oklar. Hon får ett otrevligt och nonchalant bemötande. Meghan blir ledsen, ja rent utsagt förtvivlad. Hon känner sig maktlös och instängd i sin anställning. Det är då hon ringer Vårdförbundet Direkt. De förmedlar kontakten till mig. Ni kan se mig som en facklig Oprah Winfrey. Och när Meghan fått berätta sin historia och jag har nickat inkännande och blinkat förtroligt bakom mina glasögonbågar specialdesignade för mig (hahaha, nää, så mycket Oprah är jag inte) berättar jag för Meghan att tyvärr är hennes situation långt ifrån unik.

Som förtroendevald för Vårdförbundet med facklig tid har jag möjlighet att hjälpa Meghan, precis som med andra medlemmar i liknande läge. Det första steget brukar vara att gemensamt reda ut härvan som gör att man mår dåligt på jobbet. 

Vi kommer fram till, Meghan och jag…(smaka på den)….att det finns två huvudproblem som vi ska tackla. 

Det första är den bristande inskolningen och den oklara arbetsbeskrivningen. Har man som Meghan nu har, en facklig förtroendevald att vända sig till kan man be denne vara med som stöd under ett möte med enhetschefen. Har man som jag, med facklig tid, bra koll på den övergripande organisationen vet man att ”första linje chefen” i detta fall har lite att säga till om. Så vi efterfrågar på en gång att få sätta oss i möte med den chefsperson i ledningen som har det högsta ansvaret och endast svarar inför den allsmäktiga (Nu menar jag alltså engelska Drottningen; ingen sjukvårdsdirektör har den positionen, oavsett hur de framställer sig). 

Nästa punkt är den dåliga psykosociala arbetsmiljön. Det kan vara klok att ta sig an den ur ett mer generellt perspektiv än just utifrån Meghans fall. Kanske finns det fler som far illa. Har jag tur finns det en lokal förtroendevald för Vårdförbundet med bra nätverk i organisationen (Hertiginna Camilla, detta är till dig!) Vi pratar ihop oss och via APT, Samverkan eller

Skyddsrond lyfter vi den psykosociala arbetsmiljön. Ta stöd av suntarbetsliv.se, passar vi på att säga när vi ändå har den kungliga sjukhusledningen på plats. 

Vad får vi då för svar? 

Beträffande inskolning och arbetsuppgifter:

Jo förhoppningsvis ett gott konstruktiv samtal där arbetsgivaren presenterar konkreta förslag på vad de förväntar sig av Meghan och hur de ska hjälpa henne att nå dit. 

Och angående den psykosociala arbetsmiljön…. En övergripande genomlysning av organisationen där man rannsakar både egna och anställdas attityder och förhållningssätt gentemot varandra. Är kanske det vi redan nu ser börjar hända?  (Nu är det åter Drottningen och Kungahuset jag syftar på)

Väljer man ändå som Meghan Markle att avsluta sin anställning så brukar det vara bra att ändå göra en dylik resa med sin fackliga Oprah Winfrey. Det är oftast lättare att gå vidare och släppa det som varit, om man lagt lite tid på att göra ett konstruktivt avslut. 

Så kontakta Vårdförbundet om du behöver oss. 

Är du inte medlem i ditt fackförbund, bli det. 

Är du kunglig, ja…, nu har ju ni ingen arbetstagarorganisation vad jag vet? Gör så här, kontakta mig/Vårdförbundet eller Oprah Winfrey så får vi se vad vi kan göra.

Gätbloggare:

Carin Lhotsky, Leg specialistsjuksköterska barn och ungdom. Grundanställning på Närakut Rosenlund och nu heltid med facklig tid som Förtroendevald för Vårdförbundet avdelning Stockholm i SLSO.


Kommentarer

  1. Underbart, fyndigt och klokt, pang på! Låter som fler än Meghan behöver dig och facket.

  2. Klockrent om man inte förstår Vårdförbundets betydelse – så gör man det nu … gillar humorn

  3. Hur jag skrattar förnöjt åt din fantasiska liknelse
    Utbildningen borde innehålla vårdförbundets steg 1 utbildning.
    Därefter måste AG kontinuerligt avsätta tid för att alla sjukssk att fortsätta förkovra sig.
    Detta sker inte på alla arbetsplatser.
    Arbetsmiljö, etik , moral, stressfaktorer förhållningssätt, sexism, rasism, mobbing utanförskap för att nämna några få ämnen som ingår i arbetsmiljön.Även lagar och avtal.
    Det har kommit och gått många benämningar på normala möten på arbetsplatsen under mina år sedan 1975.
    Spegling, uppstart , eftermiddsgs fika med chefssjukssk, enhet, sekt ledare, vilka namn som nu efterträder
    Avdelnings föreståndare Af och biträdande Baf på min tid
    Som bör vara tillgänglig löpande i vårdarbetet. Handleda organisera, uppmuntra.
    Suckar djupt att genom åren att det är fackets fel..men det är du facket.
    Till företrädaren kommer du ju enbart då du inte kan lösa det djälv har svårt att förstå det du har lärt dig under utbildningen.
    Glöm aldrig att medlemdlapet även
    ger dig juridisk och ekonomisk hjälp.
    Moderna människor nu för tiden läser på internet om rättigheter och egetansvar..
    AG ansvar är att TID avsätts, förutom lunch dvs tugga mat och dricka under 30 min. Du har kanske tvång att byts om att byta om före promenad till matsal eller stå i kö till micro på avdelngens eget personalrum.
    Gärna tillgång till ett tyst rum.
    Samt att avsätta tid för APT och nödvändiga personalmöten, förberedande inför det mötet. Där all avdelnings personal ska närvara.
    Mycket har ändrats och ibland bara blivit sämre.
    1975 blev min titel genast Baf., glömmer aldrig min fantastiska AF som det första hon gjorde skickade mig på utbildning.i VF.

    I mina ögon en legender som
    Märta S geriatriken Västerviks lasarett
    Margareta D Långbro manlig storm
    Inga N Af på anestesin St Göran varje em fika berättade om hur dagen varit, och hur man sövde med enkla medel i djungel

    Margareta W

Det går inte längre att kommentera på det här inlägget.

Boka din lönecoachning!

Nu är vår digitala lönecoachning i gång. Vi har flera tillfällen med fokus på löneförhandling eller lönesamtal. Passa på att öka dina kunskaper om lön, löneförhandling och lönebildning. Det har du nytta och glädje av hela yrkeslivet.

Sedan starten hösten 2021 har vi gruppcoachat över 8000 medlemmar. Ta chansen du också.

Säkra din plats här!