Sommaren är en mycket pressad situation i hela länet, bemanningen är undermålig på många håll och därmed också arbetsmiljön. När arbetsmiljö sviktar, sviktar också patientsäkerheten.

När något går fel eller riskerar gå fel i vården, skriver vi avikelser, vi vill inte att någon skall komma till skada och vi vill att man ska lära sig av risker och brister.
Patientsäkerhet är viktigt!

MEN hur ofta gör vi samma avikelser på vår egen arbetsmiljö? För det hänger ihop, stressar vi mycket och har ett för högt tempo så ökar antalet patientsäkerhetsavvikelser, kanske inte så mycket i våra system som i verkligheten? Vi ser inte att antalet arbetsmiljöbrister, tillbud och skador ökar när pressen ökar, tvärt om. Vi prioriterar bort att rapportera om vår arbetsmiljö, om vi ens vet att det finns ett system för vår arbetsmiljö?

Därför frågar vi nu: Känner ni till LISA?

LISA används inom hela VLL, Umeå Kommun och Skellefteå Kommun, ett system för att fånga upp de brister som finns i arbetsmiljön och för att man ska kunna jobba förebyggande.
Vår hälso- o sjukvårdsminister kallar larmrapporterna från hela vård Sverige för ”anekdotisk bevisföring”.

Vi behöver mer hårda fakta! Vi behöver prioritera att skriva varenda arbetsmiljöbrist-tillbud-arbetsskada. Vi behöver prioritera att skriva varenda patientsäkerhetsrisk vi kan se. Vi behöver bevis som man inte kan blunda för! Vården måste upp på agendan! Gör en LISA idag, tillsammans kan vi skapa tryck i arbetsmiljöarbetet! Det måste bli ett slut på att ducka för vårdfrågor, slut på utredningar- Dags för att agera!

Vet du inte hur man hittar LISA? Eller jobbar du hos en arbetsgivare som använder sig av något annat system? Kontakta din chef eller ditt skyddsombud för att få reda på hur du hittar LISA eller något annat system som din arbetsgivare använder. Vi har samma mål en=god arbetsmiljö, ett av de viktigaste verktygen för såväl chefer som skyddsombud är brister-tillbud och arbetsskador. Ju fler brister och tillbud desto mer förebyggande kan vi arbeta!

Vid tangenterna Helena Forss Johansson, Leg. Sjuksköterska, styrelseledamot Vårdförbundet avd Västerbotten och Regionalt Skyddsombud