Mormor hade rätt, ät upp gröten, den förebygger diabetes typ-2! Enligt studien kan fullkorns produkter minska risken av att utveckla diabetes typ-2 med så mycket som 34% för män och 22% för kvinnor. Det som framkom av studien är att det är mängden som gör störst nytta än vilken typ av fullkorns produkt man äter. En portion havregrynsgröt och 1 skiva fullkornsknäckebröd per dag motsvarar ca 50 g och det räcker för att få en positiv hälsoeffekt.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/september/all-fullkorn-lika-bra-mot-diabetes-typ-2/

Vid typ 2-diabetes räcker inte kroppens insulinproduktion i tillräcklig mängd efter en måltid samtidigt som celler har svårare att ta emot blodsockret. Uppskattningsvis drabbas ca 4% av Sveriges befolkning och kända riskfaktorer för att utveckla diabetes typ-2 är dels ärftlighet, ålder, fetma och låg nivå på fysisk aktivitet.

Trots ärftligheten går det att förebygga eller minska risken att utveckla diabetes typ-2 genom att hålla en bra vikt nivå, motionera flera gånger i veckan och använda fullkornsprodukter varje dag.

Fullkorn är spannmål som inte blivit förädlad märkvärt och vanligaste är vete, råg, ris och havre men även korn, majs, hirs och durra hör till kategorien. Havregryn och rågflingor, fullkornscouscous och matkorn består av fullkorn och det finns sedan ett bra tag vete- och havrekli att köpa.

Läs mer om studien.

https://academic.oup.com/jn/article-abstract/148/9/1434/5054990?redirectedFrom=fulltext

Det framkom dessutom att vitt mjöl har vissa negativa effekter medan fullkornsmjöl har flera positiva effekter. Ät upp gröten och gå ut och motionera.

Sandra Gustavsson, biomedicinska analytiker, styrelseledamot avd. Västmanland

 

"Jag orkar inte jobba mer än deltid"

3 av 10 jobbar deltid i vården – många för att de behöver mer vila och återhämtning. Det kan du läsa i vår rapport “Jag orkar inte jobba mer än deltid”. Vi presentar också  Vårdförbundets förslag för att säkra rätten till hållbara heltider.

Läs rapporten här!