Här firar studenterna lönekampen #slutpårean

Skrivet av Gästbloggare

26 april 2016

Studentbloggen

Den 24 april bjöd sjuksköterskestudenter från ”Inte under 24 000-rörelsen” i Göteborg in till en manifestation för rimliga förstalöner. Budskapet var tydligt, nyblivna sjuksköterskor kommer inte acceptera några jobb under 25 000 kronor.

Sineva Ribeiro, ordförande för Vårdförbundet sa  -Nivån på din första lön har betydelse för din livslön. Det finns inte alls någon motsägelse mellan rimlig första lön och en löneutveckling under yrkeslivet, vilket vissa arbetsgivare verkar tro. Tillsammans i Vårdförbundet kan vi påverka vården och våra villkor genom de överenskommelser vi gör med arbetsgivaren och genom vårt påverkansarbete. Men lika viktigt är varje persons eget agerande. Kräv det ni har rätt till!

Sineva Ribeiro var en av talarna som bjudits in till manifestationen tillsammans med Torun Carrfors, sjuksköterska och skribent samt Joffen Kleiven, sjuksköterskestudent och vice ordförande för Vårdförbundet Student.

Anna Tiselius är sjuksköterskestudent och talesperson för ”Inte under 24 000” i Göteborg. Under sitt tal ifrågasatte hon normen  -I alla yrken finns normer. En del normer är värda att bevara, andra måste vi förkasta. En norm är att min framtida profession ska grundas i ett kall. Ett kall är att viga sitt liv åt en uppgift utan att tänka på någon form av egen vinning eller ersättning. Men, sjuksköterskeprofessionen har aldrig varit och ska inte vara ett kall. En annan norm i min framtida profession är att vi sjuksköterskor alltid ställer upp för våra patienter. Den normen vill jag göra allt för att bevara. Det är självklart att inte missbruka en relation där den ena parten befinner sig i en beroendeställning. Men detta självklara förhållningssätt måste också börja gälla för våra arbetsgivare. Vi kräver en lön som återspeglar den livsavgörande samhällsnytta vi utför varje dag.

-Vad är en sjuksköterska värd är en bra fråga som fler borde ställa sig, avslutade Anna Tiselius.

Nu lämnar årets grupp över stafettpinnen till nästa årskull och vi kommer ge dem tips för fortsätt engagemang. Många i årets grupp tar examen nu, tar anställning och siktar på över 25 000 kronor. Caroline Engström är en av dem och hon säger att hon vill fortsätta kämpa för sjuksköterskors löner.

Kort historik om Inte under 24 000-rörelsen

• 2011 Umeå  -Uppropet startade när sjuksköterskestudenter gick ihop och meddelade att man inte tänkte acceptera ingångslöner under 24 000 kronor.  Då låg ingångslönerna för nyexaminerade sjuksköterskor på 20 – 22 000 kronor i landstingen.
    I januari 2015 höjde Västerbottens läns landsting ingångslönerna till 25 000 kronor för alla nya sjuksköterskor, biomedicinska analytiker och röntgensjuksköterskor. Förutom alla nyanställda höjdes också lönen för de som tjänade under 25 000 kronor.
  • 24 april är den nationella dagen för att uppmärksamma studenternas kamp om förstalönerna och att fira framgångarna.
  • Sjuksköterskestudenter över hela landet har idag anslutit sig till uppropet och man har hållit uppmärksammade manifestationer i bland annat Stockholm, Uppsala, Göteborg, Lund och Malmö.
  • 2016 manifesterar rörelsens i Göteborg med kravet inte under 25 000 kronor.
  • Tidningen Vårdfokus genomför nu en nationell kartläggning av första lönen som visar att snittlönen verkar ligga på 25 000 kronor.

Redo för jobbstarten?

Missa inte vår nya digitala guide för dig som är ny i yrket eller ska börja på en ny arbetsplats.

Läs om guiden här!