Nytillskott i styrelsen!

Skrivet av Gästbloggare

21 oktober 2016

Örebrobloggen

Presentation av mig Hans Nilsson nyvald styrelseledamot i Vårdförbundets Örebrostyrelse.
1988 blev jag färdig sjuksköterska och har mestadels jobbat inom akutsjukvård, först på akutmottagning och sedan inom ambulanssjukvården i Örebro. Har även provat på att jobba i kommunal hemsjukvård, Socialstyrelsen och som vårdkoordinator på USÖ.
Jag är 52 år, gift och har 2 barn och 2 barnbarn.

Varför fackligt engagemang?
Under 90 talet var jag förtroendevald under ett antal år. Under denna tid fann jag det svårt att få stöd och hjälp av organisationen. Upplevde det trögjobbat och det fackliga engagemanget på arbetsplatsen var obefintligt.
Under åren därefter har jag upplevt en klar försämring framförallt på det arbetsmiljömässiga planet i vården. Och har insett att mitt sätt att kunna bidra till förändring är via det fackliga arbetet. Därtill så har mycket hänt med Vårdförbundet de sista åren enligt min mening till det bättre.
Och då känns det spännande att bli invald i Styrelsen.

Frågor jag brinner för

Arbetsmiljö
Som sjuksköterska, barnmorska, biomedicinsk analytiker eller röntgensjuksköterska ska man ha arbetstider som gör att man orkar arbeta heltid, att arbetsschemat medger tillräcklig återhämtning så man orkar arbeta ett helt yrkesliv. Man ska kunna gå till arbetet utan att ha en klump i magen för att arbetsbelastningen är så hög att man oroar sig för att inte hinna med och begå misstag.

Lön
Bristfälliga eller inga lönesamtal alls med motivationen att det finns nästan inga pengar i potten att fördela ändå.
Jag anser att vi ska värdesättas utifrån kompetens, ansvar och hur vi utför vårt jobb. Här har vi inte nått ända fram. Vi har kommit en bit på väg och har opinionen med oss men det finns mer att göra.

Opinion
Det är viktigt att Vårdförbundet syns och bedriver opinion vilket jag tycker man gör framgångsrikt idag. Kommer att försöka skriva lite på bloggen har jag tänkt.

Nog om det arbetsrelaterade biten.

Fritiden.
Uppskattar min fritid väldigt mycket och då helst åker sportbil, jagar, fotar och sist men inte minst umgås med familjen.

crw_6816Hans Nilsson
Leg. Sjuksköterska och förtroendevald ambulanssjukvården USÖ Styrelseledamot Vårdförbundet avd Örebro

Följ avdelning Örebro i sociala medier!