Är du rätt eller fel patient?
Vem är rätt patient? Och vem är rätt person att bedöma det?
Media har under senaste åren rapporterat om problemet med ”fel patienter”. Idag nämns det återigen; långa köer på akutmottagningar och en anledning är att fel patienter söker akuten. Men vem är fel patient? Går det ens att vara fel patient?
I nationalencykolpedin defineras patient som : ”person som på grund av sjukdom eller jämförbart tillstånd har kontakt med hälso- och sjukvården i avsikt att få någon form av råd, behandling eller omvårdnad ”
Jag har själv kontaktat sjukvården vid ett antal tillfällen och ifrågasatts om jag ringer till rätt ställe. Hur kan jag veta det? Hur vet jag om mitt magonda ska undersökas på vårdcentralen, kvinnoklinkens mottagning, eller inte alls? Det är ju därför jag ringer! När jag hör av mig till vården är jag patient. Det krävs ingen patientutbildning eller patientkörkort för att få lov att kontakta vården. Jag förväntar mig däremot att jag kommer fram, får ett bra bemötande, och får svar på min fråga. Om jag hamnat ”fel” förväntar jag mig guidning i rätt riktning, på ett vänligt och professionellt sätt.
En patient är en patient. Inte ”fel patient”. Och om patienter hamnar fel i vårdkaoset finns det en anledning. Sjukvården kanske är otillgänglig eller underbemannad eller så tror patienten att de söker på rätt ställe. Det finns inte ”fel patienter”. Däremot finns det oklarheter i sjukvårdsystemet.
När jag söker vård är jag är rätt patient. Det är du med!
De över 80 år är också rätt patienter även om de just nu verkar få vänta oroväckande länge på vård … kanske för att de hamnat fel?
Ann-Sofie Gustavsson
Kommentarer
Det går inte längre att kommentera på det här inlägget.
Mycket tänkvärt!
Och hur vore det om alla i vården tog ansvar för den som kontaktar och såg till att lotsa rätt i stället för att mota bort? Alla ”patienter” är personer som vill ha hjälp på ett eller annat vis. Det ska inte finnas ett ”inte mitt bord”. Men media gör väl inte saken bättre…