Hemsjukvården
Hej
Idag har jag arbetat kliniskt, dvs på mitt ordinarie arbete som distriktssköterska i Örebro kommun. Började kl 07.00 och gick från jobbet kl. 17.15, slutade egentligen kl 16, men det var så mycket att göra att jag inte kunde gå hem tidigare.
Nästan 10 timmars arbetsdag utan att jag träffat en enda patient och jag har haft fullt upp och dessutom jobbat övertid.
Hur kan det komma sig undrar ni säkert!
Jag träffade nattsjuksköterskorna, innan de gick hem. Läste snabbt igenom dagens planerade arbete. Träffade omvårdnadspersonalen i 2 grupper, lämnade ut några dosetter och APO -dos för en dag som de skulle ta med. Gick igenom vad som var att göra, och delegerade ut dagens arbete till dem. Träffade kollegorna och gick igenom dagens planering. Beställde hem medicin till ett antal patienter som har APO -dos via Pascal. Dokumenterade i Treserva och läste på inför ronden. En kort fika på fm. Sedan var det rond med distriktsläkaren på vårdcentralen. Några telefonsamtal. Strax innan lunch kom en semestervikarie som behövde ha en delegering. Hon hade aldrig jobbat med läkemedel tidigare och skulle jobba hos oss i sommar, och hennes första arbetsdag var nu redan på lördag. Jag försökte snabbt bilda mig en uppfattning om personen, hon hade gått gymnasiet, media, gått bredvid på ett demensboende förra sommaren, men inte där haft delegering för att ge läkemedel. Hon hade nu gått bredvid ordinarie personal på s.k inskolning. Vi gick igenom det viktigaste, visade sign. listor, vb listor och berättade om olika läkemedel tabletter, flytande medicin, brustabletter, inhalationer mm. APO -dos och dosetter. Vikten av att rätt läkemedel ges till rätt patient vid rätt tillfälle. Berättade om innebörden med en delegering. Frågade om hon varit på någon introduktionsutbildning och utbildning i lyftteknik och hantering av lyftar. Hon hade inte varit på någondera! Hade varit på en kort information. Jag förutsätter att hon där fått info om bla sekretess. Försäkerhets skull gick jag igenom hur hon skulle göra om en person hon skulle till inte öppnade eller om någon hon kom till var död. (Hon hade aldrig träfffat på en död människa.) Frågade om hon visste hur hon fick tag i oss sjuksköterskor, och det hade hon fått info om, en bra introduktionsbroschyr som delas ut till samtliga sommarvikarier av den ordinarie personalen. Där det står telefonnr och annat viktigt att känna till för jobbet. Hon verkade vettig och skärpt, och hon fick sin delegering skriftligt.
sedan var det lunch 30 min. Efter lunch samtal med chef och en kollega. Sedan fullt upp med att ta reda på efter ronden. Dokumentera i Treserva., skriva nya ordinationslistor, signeringslistor, Ringa en annan vårdcentral och beställa en läkartid till en patient, som inte var listad på den vårdcentral där jag hade ronden. Ringa anhöriga, patienter, anteckna uppföljning och ordinerade prover i planeringskalender, skynda till omvårdnadspersonalen innan de hann ut på em jobbet för rapport om nya insulindoser, läkarbesökstider mm. Ringa omvårdnadspersonal för kompletterande uppgifter. Beställa ytterligare läkemedel via Pascal mm. Till hjälp har vi omvårdnadspersonal, vi skulle aldrig klara av vårt arbete utan dem. Ett kort samtal med kvällssjuksköterskan. fortsatte dokumentera efter ronden och ringa några samtal. På sitt ronden som tog ca 1 timme klarade vi av ca 15 patienter. Tänk om varje patient skulle haft en läkartid. Då skulle detta tagit minst 7 ½ timme av distriktsläkarens tid. Våra multisjuka patienter behöver minst ett besök på 30 min. vardera. Dessutom behöver de hjälp till och från vårdcentralen med ledsagare i form av anhöriga eller personal och taxi transport. Så visst är vi kostnadseffektiva i vårt arbete. Men himla trist att inte träffa en enda patient på en hel dag. Så här brukar det inte vara varje dag, tack o lov, men så här var det idag.
Christina Köhlström/ Styrelseledarmot Vårdförbundet avd Örebro