Det livslånga lärandet

Den här veckan har ett gäng peppade sjuksköterskor påbörjat sin utbildning till barnmorska. Jag minns känslan; nervositeten och den gnagande oron- kommer jag att klara det här?
Men främst ett bubblande lyckorus-Äntligen ska jag bli barnmorska!
Och lyckoruset vill vi behålla! Vi vill att den känsla som professionen, yrkesstoltheten och den breda kompetensen ger, också ska finnas kvar. Genom hela yrkeslivet. Inte succesivt bli allt mer naggad i kanten tills det till slut står en vingklippt barnmorska på en mottagning eller avdelning någonstans i landet undrades vad som egentligen hände på vägen; ”Hur kunde det bli så här?”
Det är tärande att se hur forskningen går framåt men att inte tillåtas ta del av den på ett strukturerat sätt i sitt arbete. Det skapar en etisk stress att inte kunna uppdatera sig och arbeta utifrån de framsteg som görs inom kvinnohälsa.
Vi måste låta barnmorskor växa och utvecklas!
Arbetsgivare runt om i landet måste tillvarata barnmorskestudenten och den nyexade barnmorskans sprudlande lust till att lära och få vara en del av kvinnohälsa genom hela livet. Men de måste också se den erfarna barnmorskan och erbjuda möjlighet till kompetensutveckling genom hela yrkeslivet.
Utbildningen till barnmorska är tuff och intensiv. Tryggheten för barnmorskestudenten finns i den grundkompetens som sjuksköterskeyrket har gett. Kunskapen om bland annat omvårdnad, akut omhändertagande och läkemedelshantering finns redan samt en välgrundad kunskap om hur det är att arbeta med människor. Barnmorskestudenten är också en av de mest motiverade studenterna, något som syns i den höga genomströmning som barnmorskeprogrammen har. De som påbörjar utbildningen tar sin examen, något som inte är lika troligt vid en påbörjad utbildning på grundnivå.
Många delar av kunskapsområdet reproduktiv, perinatal och sexuell hälsa berörs bara kortfattat under barnmorskeutbildningen. En barnmorska ska kunna arbeta med hela kunskapsområdet och följa en individ genom hela livet. Det finns kunskapsluckor som kan fyllas.
Här finns stor potential, både för den erfarna barnmorskan som skulle kunna specialistutbilda sig om sådana utbildningsmöjligheter fanns. Men främst för vården och den vårdsökande; en specialistutbildning för barnmorskor skulle kunna ge en mer tillgänglig, högspecialiserad och skräddarsydd vård. En säkrare vård som inger högt förtroende. Det kan också vara en framtidsplan och en karriärväg att kunna ha en specialistexamen som mål.
Man är aldrig fullärd, brukar det heta. Något som stämmer mycket väl. Oavsett om du är student eller har 25 års erfarenhet.
Det livslånga lärandet borde ingå i arbetsvillkoren genom barnmorskans hela yrkeskarriär.
Lämna ett svar
Ett klick för arbetsro!
Tänk om tekniken faktiskt gav dig mer tid för patienterna inte mindre? Vårdförbundets rapport visar att digital stress kostar vården både tid och miljarder – och nu krävs åtgärder.
Läs digitaliseringsrapporten