Slutspurt i avtalsrörelsen – vi håller i och håller ut!

Det är nu på upploppet som jag och mina förhandlare kraftsamlar extra mycket. I år är förhandlingarna med SKR (Sveriges kommuner och regioner) och Sobona särskilt utmanande – alla sex HÖK-områden för anställda i regioner, kommuner och kommunala företag förhandlas samtidigt. Dessutom förhandlar vi våra gemensamma Allmänna bestämmelser, AB, tillsammans med de andra förbundsområdena, så det är många frågor och viljor i många olika rum att hålla ordning på och förhålla sig till. Förutom förhandlingarna med motparten är det också ständiga dialoger med andra förbund, för att hitta gemensam styrka där det är möjligt. En utmanande jonglering på högsta nivå!

Vårdförbundets viktigaste fråga denna avtalsrörelse är sänkt veckoarbetstid – det har nog inte undgått någon. När 30 procent av medlemmarna arbetar deltid (Vårdförbundets rapport om deltider) och 40 procent av de unga (Vårdförbundets rapport om unga i vården) säger att de sannolikt inte kommer att fortsätta arbeta inom vården – då måste arbetsgivarna förstå att det måste göras nåt här och nu och att det inte går att vänta.

Samtidigt är SKR och Sobona tydliga med att de vill ha en kort avtalsperiod. Det innebär att alla frågor inte kan lösas på ett bräde, utan att vi behöver tänka vissa delar i steg och med lite längre tidshorisont. SKR/Sobona håller till exempel med oss om att vi behöver utveckla löneavtalet och de vill också ta ett större grepp om arbetstidsfrågorna. Men vi möter en motpart som säger att de inte har mandat att sänka arbetstiderna och pekar på svårigheterna att klara av att bemanna verksamheterna.

Sammanfattningsvis håller vi i våra viktigaste yrkanden: Sänkt veckoarbetstid och god löneutveckling med fortsatt arbete runt särskilt yrkesskickliga.

För dig som har Instagram: Kolla på filmen som Vårdförbundet avdelning Stockholm lagt upp från sin manifestation utanför SKR:s huvudkontor i måndags, där de delade ut flyers och bad cyklister plinga till stöd för våra yrkanden!

SKR:s förhandlingschef Jeanette Hedberg gick ut och tog emot en flyer som hon lovade läsa. Snyggt agerat! Nu är det upp till SKR:s förhandlingsdelegation att göra detsamma!

Det är viktigt att vi är många – få med dina kollegor som ännu inte är medlemmar!

Att vara många skapar styrka! Det är alltid viktigt för att kunna förbättra villkoren, men extra viktigt under en avtalsrörelse, så att vi kan sätta tryck i förhandlingarna. Samtidigt är ett medlemskap en trygghet för dig som individ om vi skulle hamna i en konflikt. Så uppmana gärna dina kollegor som ännu inte är medlemmar att bli det!

Här kan du läsa mer om vad du får som medlem

Som medlem i Vårdförbundet får du

Här blir du medlem

Bli medlem

Kontrollera att vi har rätt uppgifter till dig, extra viktigt under en avtalsrörelse och inför en eventuell konflikt. Kolla och ändra här!

Ändra dina uppgifter