Linda och Angelica skriver examensarbete i Italiens gröna hjärta

Skrivet av Gästbloggare

22 maj 2015

Studentbloggen

Snart kan Linda Rama och Angelica Sahlin titulera sig biomedicinska analytiker. Efter att ha pluggat de senaste tre åren på biomedicinska analytikerprogrammet vid Karlstad universitet återstår nu bara för dem att slutföra sina respektive examensarbeten. Både Linda och Angelica ville resa utomlands och valde därför att söka till varsitt forskningsprojekt vid Universita degli studi di Perugia. Det beskriver Perugia där de befinner sig just nu som en liten och otroligt vacker medeltidsstad. Regionen Umbrien ligger mitt i Italien och brukar också kallas för ”Italiens gröna hjärta”.

Berätta om era examensarbeten
-Mitt handlar om effekten av att tysta komponenter i NRON komplexet i dendritiska celler som har stimulerats med Aspergillus fumigatus. Detta är viktigt för exempelvis forskning kring immunitet mot svampinfektioner berättar Linda.
-Syftet med mitt arbete är att identifiera molekyler potentiella att påverka konformation och funktion hos indolamin 2,3-dioxygenas (IDO), ett tryptofan-degraderande enzym som är involverat i tumörimmunitet, virusinfektioner och även autoimmuna sjukdomar berättar Angelica.

En dag på labbet börjar oftast från klockan nio till halv tio och fram till allt mellan klockan fyra och åtta på kvällen. Vi labbar helt olika och våra handledare är också väldigt olika. Min handledare är väldigt målmedveten, strukturerad, och en god lyssnare, precis som jag ville ha det berättar Linda. Ibland brister det i kommunikationen vilket har med språket att göra men min handledare är väldigt välkomnande och hjälpsam säger Angelica.

Hur trivs ni i Italien?
-Ett två tre: JÄTTEBRA!
Det är annorlunda i Italien jämfört med Sverige med avseende på landets politiska struktur vilket avspeglas mycket i offentliga aspekter så som vägar, bussar, byggnader ja det mesta. Det är också skillnad på maten, kulturen och människorna. Världens trevligaste människor är nog italienarna!

Har ni några tips till andra studenter som också funderar på att skriva examensarbete utomlands?
-Vi tycker att ni ska sluta fundera, åk! Och eftersom att vi är medlemmar i Vårdförbundet så sökte vi också deras resebidrag och fick 3000 kronor var. Det var verkligen till stor hjälp för oss eftersom att vi inte fick några andra bidrag som t.ex. Erasmus.

Läs mer i Linda och Angelicas blogg

Du som är studerandemedlem kan söka resebidrag om du ska göra din verksamhetsförlagda utbildning eller skriva ditt examensarbete utomlands