Fariba - Biomedicinsk analytiker i Umeå Kommun

Jag heter Fariba Ghafouri. För 25 år sedan flyttade jag, min man och vårt första barn till Sverige från Iran. Efter ca 1 år startade vi ett eget företag, en restaurang, och samtidigt som

det började jag studera på Komvux samt jobbade inom olika områden. Min nyfikenhet och starka känsla för mina medmänniskor ledde mig till Biomedicinska analytikerprogrammet.

När jag började plugga till Biomedicinsk analytiker kunde jag aldrig föreställa mig ett arbete utanför ett laboratorium. Men nu känns det som att vår kompetens som Biomedicinsk analytiker inte ska begränsas till endast laboratorier. Det är nästan ännu viktigare att kompetensen används för utveckling och förbättring av provtagnings- och provhanteirngsfasen. Detta är väldigt viktigt eftersom att nya studier visar att över 60% av falska analysresultat beror på att det finns brister i provtagnings- och provhanteirngsfasen.

Efter examen började jag jobba på Karolinska Universitetslaboratoriet (KUL) och veckopendlade hem till Umeå. Under sommaren 2018 bestämde jag mig för att stanna kvar i min fina stad och jobba här. Jag hade turen att av ren slump träffa två trevliga personer som jobbade inom vårdförbundet i Umeå som föreslog att jag skulle söka jobbet som fanns ute på kommunens hemsida. När jag hörde om detta blev jag förvånad att det fanns en sådan möjlighet inom kommunen. Senare förstod jag att det var dessa två personers förslag och kämpande i kombination med förstående och hjälpsamma chefer i kommunen som resulterade i att jag fick den möjligheten och det unika jobbet jag har idag.

Att jobba som Biomedicinsk analytiker inom kommunen är väldigt givande och utvecklande. Med tanke på den kompetens som vi biomedicinska analytiker har kan vi upptäcka brister som leder till avvikelser. Jag ska jobba hårt för förbättringar inom hemsjukvården och äldreomsorgen genom utbildningar och liknande aktiviteter. Allt detta leder till högre patientsäkerhet, tryggare och säkrare provtagning samt provhantering och därmed mer rättvisande resultat och säkrare behandling.

Mina närmaste chefer inom Umeå kommun är väldigt engagerade och hjälpsamma när det kommer till denna utveckling. Jag trivs väldigt bra och det här är mitt drömjobb. Jag får en jättebra känsla inombords av att kunna påverka och göra skillnad inom vården.

Slutligen skulle jag vilja tacka vårdförbundet för att de kom med förslaget om anställning av en Biomedicinsk analytiker till Umeå kommun och stort tack till Umeå kommun för att de tillät och skapade möjligheten.

/Fariba Gahfouri