”Vi har handlat gummistövlar och visir”
Jag arbetar som chef för hemtjänsten i en liten kommun i Skåne. Med underbara kollegor och medarbetare, ett bra samarbete i teamet och ihop med skyddsombud, hanterar vi vardagen på ett bra och klokt sätt i dessa coronatider. Teamet träffas varje morgon och stämmer av läget, prioriterar tillsammans och får möjlighet att samtala om hur de upplever situationen. Tillsammans har vi gjort en riskbedömning och skapat nya uppdaterade rutiner.
I grund och botten är det allmänna basala hygienrutiner som tillämpas, men i nuläget har vi skärpt dessa. Vi har till exempel inplanerad tid då det städas extra noga och spritas. En annan utmaning för mig som chef är arbetskläder och skor. Personalen har arbetskläder idag, men inte skor och jackor från arbetsgivaren. Jag har tillsammans med chefskollegor varit ute och handlat gummistövlar och visir från bygghandeln för att kunna erhålla en säker arbetsmiljö för mina medarbetare och brukare. Vi har gjort ett kit bestående av visir, skyddsmask ,skyddsdräkt ,handskar ,handsprit, skoskydd och/eller gummistövlar.
”Den största utmaningen som chef i hemtjänsten är just nu är att få tillgång till de skyddsmaterial som behövs för att kunna bedriva en säker och trygg vård”
En annan stor utmaning är att bemanna för de medarbetare som är sjuka. Än så länge har vi ingen brukare eller medarbetare som har konstaterats smittad av coronavirus, men det är många medarbetare som är sjukskrivna. De är förkylda, har barn hemma som är sjuka eller andra i familjen som har förkylningssymtom.
Som chef är det inte alltid lätt att avgöra vilka medarbetare som ska vara hemma med tanke på risken för smittspridning. När någon ringer till mig och sjukskriver sig (vilket alla medarbetare gör till mig som chef), så hänvisar jag alltid att den enskilde medarbetaren ska kontakta sin Vårdcentral eller ringa 1177 för rådgivning om de känner sig osäkra. Ibland känner jag mig som chef ensam i min roll och mitt ansvar, då är det tur att jag har bra kollegor som stöttar varandra och som jag kan bolla och diskutera med. Vi kommer att ha Skype-möten varje vecka eller vid behov i ledningsgruppen. Jag har också ett nära samarbete med skyddsombuden. Vi har regelbundna avstämningar flera gånger i veckan och arbetsmiljö-ronder som vi har anpassat efter situationen.
Det finns timanställda vikarier att ringa in, vilket jag är glad och tacksam för.
Det är flera som utbildar sig till undersköterska som arbetar extra och de är fantastiska på att ställa upp och ta extrapass. Det gör att jag inte behöver låta medarbetarna jobba övertid när de redan har en stor ansträngning. Vi tar en dag i taget. Nästa vecka kan det se annorlunda ut.
Tillsammans i teamet under min ledning har hela personalgruppen avstämningar gällande brukare och deras egen personalsituation. Vi prioriterar de brukare som bäst behöver oss och avväger tillsammans vilka besök som kan utföras via telefon istället för fysiskt. Matinköp kan göras digitalt och med hemleverans. Nu gäller det att använda kompetensen där den bäst behövs. Med ett nära teamarbete och ledarskap klarar vi tillsammans vardagen i hemtjänsten och trivs med vårt arbete.
Liselotte Svensson
Enhetschef
Hemtjänsten Hästveda i Hässleholm
Boka din lönecoachning!
Nu är vår digitala lönecoachning i gång. Vi har flera tillfällen med fokus på löneförhandling eller lönesamtal. Passa på att öka dina kunskaper om lön, löneförhandling och lönebildning. Det har du nytta och glädje av hela yrkeslivet.
Sedan starten hösten 2021 har vi gruppcoachat över 8000 medlemmar. Ta chansen du också.
Säkra din plats här!