Lucka nr 2: En timmes reflektion i julklapp kan leda till ett bättre arbetsklimat

think-622165_640

Det finns ingen arbetsplats som är helt problemfri. Chefer och ledare är ofta de som får stå till svars för detta, men kom dock ihåg att chefer och ledare inte har det fulla mandatet att kunna uppfylla varje enskild medarbetares önskemål. Om vi alla stannar upp och reflekterar över vad vi kan bidra med för att få till en bra arbetsmiljö så kan det ge mycket positiva resultat inom arbetsmiljöområdet. Det mest grundläggande är att förstå vårt eget beteende. Tyvärr finns det inte tid för reflektion idag.

Små problem blir snart stora konflikter, därför är det viktigt att ta tag i dem direkt och tydliggöra vad som gäller i frågan. Det är inte alltid som chefer och ledare får vetskap om vad det är som gror ute på arbetsplatsen så det är viktigt att vi tar ansvar för att tidigt föra upp problemen så de som leder arbetet får en chans att gör något åt problemen.

En orsak till arbetsplatskonflikter är ”prat bakom ryggen”. Det är medarbetare, inklusive chefer och ledare, som pratar negativt om sina chefer och ledare eller om sina arbetskamrater. Att vara öppna och ärliga mot varandra kan vara väldigt svårt. Det är inte heller ovanligt med informella ledare och gruppkonstellationer där det pratas negativt om allt och alla. Det är en kultur som behöver brytas.  Det finns ett ledaransvar men det finns också ett medarbetaransvar kring detta.

I vilken arbetsgrupp som helst kommer det att finnas samarbetsproblem små som stora. Konflikthantering och samarbete är otroligt viktigt för att inte problemen ska eskalera och leda till att personal mår dåligt och till sjukskrivningar. Ett dåligt arbetsklimat påverkar också den vård som ska bedrivas förstås…

Så, om vi alla får en timme till reflektion i julklapp för att tänka till kring vad vi kan göra för att främja ett gott arbetsklimat, så kommer vi långt.  Det är inget vi kan göra ensamma men om någon börjar vända det negativa så följer andra med. Det kan också vara vad vi kan göra för att bibehålla ett gott arbetsklimat. Kom ihåg att vi som medarbetare har ett stort ansvar och framför allt om det finns ett svagt ledarskap. Då kanske början är att stötta chefen, ledaren så att hen kan ta tag i problemen

Birgitta JulEn god reflekterande jul önskar Birgitta Westberg, förtroendevald chefscoach Vårdförbundet avdelning Örebro

Följ avdelning Örebro i sociala medier!