Specialistutbildning- ännu ett steg
Igår postade jag då äntligen två skrivelser, där den ena ska till Utbildningsdepartementet och den andra till Socialdepartementet. Skrivelserna som är signerade av Sineva Ribeiro, förbundsordförande, och Agneta Colliander, IBL:s ordförande, rör reglerad specialistutbildning för biomedicinska analytiker och att vi vill ha ett möte med ansvarig politiker för att påbörja dialog.
Vårdförbundet och IBL har arbetat för detta i drygt tre års tid. Vi har haft konferenser för chefer på olika nivåer och programansvariga, i syfte att diskutera vårdens behov av specialistutbildade biomedicinska analytiker, men också för att skapa samsyn i frågan. Vi har hållit workshop för samma grupp i april, där det första utkastet till grundförslag till specialistutbildning presenterades av programansvariga. Vårdförbundet har hållit frukostseminarium på Riksdagen för att informera riksdagspolitiker varför detta är viktigt. Och var vi än har varit, nationellt och internationellt, har vi informerat och diskuterat specialistutbildningen med medlemmar, förtroendevalda, biomedicinska analytiker, chefer, ledare, andra vårdprofessioner. Det gäller att vattna det man vill ska växa.
I samband med Diagnostikforum i september presenterade utbildningsnätverket ett mer färdigt förslag till specialistutbildning, en 60 ECTS (magisterexamen) delvis webbaserad utbildning inom biomedicinsk laboratorievetenskap med stora inslag av verksamhetsintegrerat lärande och med valmöjligheter till olika fördjupningar. Det fina är att lärosätena samarbetar för att alla ska kunna erbjuda de kurser man har inom studenternas valda fördjupningsområde, iställe för att konkurrera med varandra.
I Vårdförbundets nya avtal med SKL, som blev klart härom veckan, finns en skrivning om särskilt fokus för specialisering för biomedicinska analytiker, så även arbetsgivarorganisationen är med. Och så kan AST-tjänster bli aktuella även för oss.
En reglerad specialistutbildning skulle ge en skyddad specialisttitel och en examen reglerad i högskoleförordningen. Vi är inte ända framme ännu, vi behöver alltså ett politiskt beslut om detta, dels för regleringen men också för lärosätenas finansiering. Det finns biomedicinska analytiker; chefer och yrkesverksamma, som inte kan se vad en specialist skulle kunna göra. ”Alla gör allt hos oss”, säger man. Jag skulle vilja påstå att även om alla gör allt, så vet man på en arbetsplats att det finns de som har en högre kompetens, de som tar de svårare arbetsmomenten. Utveckla dessa uppdrag med möjlighet till utveckling/implementering av ny forskning och nya metoder, kanske kopplat till studenthandledning, så är vi på god väg att skapa en bättre tjänstestruktur. Och därmed också löneutveckling. Det är bara att läsa hur man arbetar på klinisk fysiologi i Blekinge.
Men, nu avvaktar vi nästa steg, möte med politiker på Utbildnings- och Socialdepartementen.
Läs också vad Laboratoriet skriver.