Adventshälsning från iskvaken

Skrivet av Ulrika Hedelind

12 december 2021

Örebrobloggen

Att ta ett kallt bad har blivit trendigt och för mig har det blivit som en hälsodrog.

Det börjar redan när man åker hemifrån, jag vet att det kommer att vara kallt men jag har BESTÄMT mig! Jag SKA doppa mig! Jag VET att det är kommer kännas otroligt bra efteråt!

Det absolut kallaste momentet är att ta av sig kläderna och gå fram till vaken. Ta de få kliven ner på stegen, känna fötterna som bryter vattenytan och tillslut omsluts hela kroppen av det kalla vattnet. Fokuserar på att andas lugnt och känna in hela kroppen. Känner mig stark som har kontroll, och nu efter att ha gjort detta ett antal gånger, även njutning – det är en mäktig upplevelse, jag är liksom bara ”här och nu” med både kropp
och själ :-).

När det börjar pirra och sticka lite i kroppen tar jag stegen upp på bryggan igen, ställer mig på ullfilten och greppar handduken – men nu fryser jag inte. Det händer att jag kliver ner en gång till innan jag torkar mig  och tar på varma kläder. Känslan som infinner sig efter doppet är typ ”euforiskt tillfreds” och den sitter i flera timmar – så härligt.

Vad är det egentligen som händer i kroppen när den kyls ned?

När kroppen utsätts för kyla utlöser det en stressreaktion. Det sympatiska nervsystemet aktiveras, och hormonet noradrenalin får en ökad frisättning. Så med regelbunden exponering för kyla tränar du kropp och själ att hantera stress på ett bättre och enklare sätt. Huttunen förklarar också hur blodtrycket ökar i det kalla vattnet. Men med regelbunden exponering minskar blodtrycket både i kylan och i stressiga situationer i livet”.

När jag letade och läste fakta om kallbad så insåg jag att jag kanske behöver få till detta mer än en gång per vecka. Så nu har jag även börjat med att ta en snabb ”kall dusch” på morgonen. Även detta kräver beslutsamhet och kontroll samt är upp piggande men kanske inte fullt ut samma effekt som isvaken än så länge.

OBS! Den forskning som har gjorts om vinterbad har i huvudsak gjorts på redan friska personer. Så om du har högt blodtryck eller annan hjärt-kärlsjukdom så rådgör med din läkare innan du testar!

Vad har nu detta i Vårdförbundets blogg att göra? Som ordförande i Vårdförbundet tänker jag att dessa effekter gynnar mig i mitt uppdrag.

När vi BESTÄMT oss för att driva en fråga så vet vi att det kan mötas med protester och motstånd. Men vi SKA driva frågan för vi VET att det kan lyckas och då infinner sig den ”euforiska tillfreds känslan”! Ju fler vi är som tillsammans driver Vårdförbundets politik desto starkare blir vi.

God jul önskar jag er alla
Ulrika Hedelind
Ordförande Vårdförbundet avdelning Örebro

Följ avdelning Örebro i sociala medier!