Lucka nummer 18. Om svårigheten med att säga ett enkelt tack

Det är alltid lika utmanande att skriva julhälsning till medlemmar, att göra rätt ordval som förhoppningsvis är lite klokt och inte misstolkas. Det känns extra utmanande när året kantats av lönekaos, ständig omorganisation på arbetsplatser och arbetsmiljöproblematik. När avtalsrörelsen tagit massa energi, och resulterat i ett avtal där  begreppet särskilt yrkesskicklig har fått fullt fokus, men få har sett tillräckligt resultat i lönekuvertet.

Jag har under året sett hur kortsiktiga och inte helt genomarbetade lösningar förändrar vården. Man kompetensväxlar och erfarna kollegor försvinner. Det är de som nu fått nog av att ses som en utbytbar pusselbit och att sakna löneutveckling. Mitt i det kaoset ser jag också att medlemmar lämnar Vårdförbundet och är superarga för att avtalet inte gett det resultat de förväntat sig. Om någon undrar så är jag i min roll inte alls nöjd med årets löneutfall eller hur begreppet särskilt yrkesskicklig hanterats.

När det närmar sig jul vill jag som ordförande egentligen bara säga god jul, gott nytt år och tack för allt engagemang. Säga att du är bra!! Du gör ett fantastiskt arbete och utan dig stannar vården.

Jag vill peppa alla att stanna kvar i Vårdförbundet, för det är tillsammans vi kan fortsätta påverka. Det är när vi är många vi har möjlighet att förändra, att komma in förhandlingsrummen, att möta politiker, att arbeta med lön, arbetsmiljö, arbetstider.

Jag vill berätta att vi gör saker. Vi arbetar med de frågor som är viktiga för dig som är medlem. Vi möter arbetsgivare, vi pratar med politiker, vi coachar förtroendevalda, vi finns i samverkan, vi ger inte upp. Vi arbetar för dig och för oss!  Utan ditt fackförbund så skulle alla förändringar troligtvis ske utan diskussion och utan möjlighet att påverka. Scheman och arbetstider skulle inte anpassas efter avtal och du hade med all säkerhet inte haft något nytt läneavtal att vara arg över.

Men helt ärligt är det svårt att säga god jul och tack i ett kaos som kantas av samtal om särskilt yrkesskickliga, med en fortsatt långsam löneutveckling, försämrad arbetsmiljö och en vård som nedmonteras. Det känns lite futtigt men jag tänker göra det ändå.

Från mig till er:

God Jul och Gott Nytt år!
Tack för allt engagemang!

Ann-Sofie Gustavsson
Avdelningsordförande Örebro

Följ avdelning Örebro i sociala medier!