Ny på jobbet!

AnesthesiaAtt gå ifrån att vara anestesisjuksköterska och komma från en verksamhet som man kan på sina fem fingrar – där patientsäkerhet, produktion och effektivitet var huvudmål. Jag var lösningsorienterad och flexibel. Jag var den som handledde studenter och nya kollegor, både nya anestesisjuksköterskor och läkare. Jag kunde mitt jobb och jag var bra!

Till att nu ha tagit klivet in i en för mig helt ny värd! Jag sitter på Vårdförbundets kontor och jag är ny på jobbet!

Jag måste fråga om både det ena och det andra.

Jag har inte ens en helt klar syn på hur min arbetsdag förväntas se ut…..gör jag det jag förväntas göra???

Jag är ju van att bara fixa saker och ting, jag är ju den som brukar se lösningarna!

Frustration!!!

Jobbtelefon – ska jag få en personlig jobbmobil? Bara att beställa? …. Jag är inte van att få någonting på jobbet, blev glad för en bra penna. Nu är det ”barnslig” förtjusning över att få starta upp min egen jobbmobil!

Detta känns lyxigt för mig som sjuksköterska! Och egentligen är det ju bara materiella, fåniga små saker som är till för att underlätta mitt arbete. Men vi sjuksköterskor är inte bortskämda med ting som underlättar vår vardag! Det är inte ofta vi får känna ”vardagslyx” på jobbet!

Nu ska ju telefon och dator börja användas också! …. Hur ska jag svara när det ringer?…”Ulrika, Vårdförbundet” – ja det låter bra! Mejlsignatur, hur ska den se ut? Frågar om en mall….spanar in mina kollegors…formar min egen….känner mig lite nöjd! Skapar mejlkontakter, grupper allt tar frustrerande lång tid…strular lite…frågar,frågar, och frågar….får support och hjälp av goa kollegor som tycker att det är helt ok att jag är ny och frågar. Jag har tur som kommit till en tillåtande arbetsplats!

Och nu plingar det till i mejlboxen…jag ska blogga! Phuuu -Jag har aldrig bloggat tidigare! Total idé torka….men så kom det till mig. Du är ny på jobbet Ulrika, skriv om det! Och så fick det bli denna gång! Jag hade en lösning! Jag fixade det! Jag kanske tom kommer att blogga fler gånger! 🙂

Veckans visdomsord i min kalender; ”Vart du än går, ta med dig hela ditt hjärta.”

Ulrika julUlrika Hedelind

Legitimerad sjuksköterska / anestesisjuksköterska
Förtroendevald & Huvudskyddsombud
Vårdförbundet avdelning Örebro

Följ avdelning Örebro i sociala medier!