bargain-453488_1280

Jag får ofta höra att vi borde vara mer positiva. Typ som en glättig reklamkampanj för tvättmedel, mensskydd eller en ny fryst mikromåltid som ser otroligt god ut på förpackningens framsida. Mer kåt, glad och tacksam liksom.  Hur ska vi annars kunna locka fler att utbilda sig och vilja arbeta inom vård och omsorg?

Men om det där tvättmedlet innehåller riktigt många miljöförstörande partiklar, om mensskyddet visas med grönt blod och i det verkliga livet läcker och kan skapa klåda i underlivet, hur bra är reklamen då egentligen? Och fryst mikromat, har det någonsin gett nåt annat än otillfredsställd hunger, avsmak och ohälsosamt kostintag….

Visst, våra yrken är fantastiska. Vi bidrar med något av det viktigaste som finns i samhället, vi åker i ilfart till olycksdrabbade och ger första hjälpen, stoppar massiva blödningar och ger avancerad vård i skumpande fordon på väg in till sjukhuset. Vi ser till så att undersökningar och prover genomförs på ett korrekt sätt, så att en diagnos och behandling kan sättas in så snabbt som möjligt. Vi stöttar människor i kris och vi ledsagar genom livets olika skeden, vare sig det handlar om lyckoögonblicket då ett efterlängtat barn föds eller då det sista andetaget står för dörren. Vår kunskap om människan, livet och döden, sorg och glädje är unik. Och utrotningshotad.

Men yrket är mer än så. Livet handlar inte bara om arbete. Man måste också kunna kombinera arbetet med sin fritid, familj och hälsa. Vem vill betala sitt yrkesval med att få yrkesrelaterade hälsoproblem? Vem kan göra reklam för ett yrke där du knappt eller inte alls kan ta ut din lunchrast, inte har möjlighet att få semester och dessutom får en löneutveckling som är hånfull och löjeväckande.

Nej, vi är ingen reklamfirma. Vi säljer inte en vara och baserar våra säljknep på falsk marknadsföring. Vi speglar verkligheten. Om våra beslutsfattare verkligen vill marknadsföra sjuksköterskeyrket och barnmorskeprofessionen så ligger ansvaret helt hos dem. För om ni ger oss en dräglig arbetsmiljö med hälsosamma arbetstider och rimlig lön (dvs långt över de nivåer som erbjuds idag) så kommer det vara ett väldigt enkelt jobb för oss att vara ”reklampelare”.

 

Åsa Mörner

Legitimerad barnmorska utan examen i marknadsföring

Följ avdelning Örebro i sociala medier!