Och nu blir det reklam!

cherry”Om någon ska välja att arbeta inom vården så måste ni hjälpa till att berätta vad som är bra” (citat från irriterad person som anser att Vårdförbundet bara gnäller).

Så jag utgår från min egen profession – legitimerad sjuksköterska (för tillfället en bristvara inom svensk sjukvård), och delar nu med mig av det som är bra. Det är alltså reklamdags!

Som legitimerad sjuksköterska kommer du:

• Ha arbete
  • Kunna välja världen som arbetsplats (det ges möjlighet att arbeta på olika platser)
  • Möta många människor (och får hjälpa människor)
  • Ha ett både fysiskt och psykiskt arbete (du använder dagligen både kropp och hjärna)
  • Få arbeta tillsammans med fantastiska kollegor – som man kan dela allt med! (Det går helt enkelt inte att ha bättre arbetskamrater än sjuksköterskor. För mig som ensambarn är kollegorna de systrar och bröder jag aldrig fått!).

Slut på reklamen och åter till verkligheten.

Eftersom det inte går att leva på luft, och livet pågår vid sidan av jobbet så är lön, arbetstider, möjligheter och arbetsmiljö jätteviktigt! Och handen på hjärtat, det fungerar INTE tillräckligt bra för de flesta av oss legitimerade sjuksköterskor. Just nu är det inte ens ”good enough”.

Exempelvis är det många gånger svårt  att ta rast. Det är vanligt med hullerombullerscheman (dag, kväll och natt blandat i en enda röra) där ingen hänsyn tas till OM du kan sova dagtid eller inte. Semester och ledighetsmöjlighet sker om verksamheten tillåter (vilket är typ aldrig). Kompetensutveckling och karriärmöjligheter begränsas ofta till att söka en chefstjänst. Och som chef har du på många ställen mycket dåliga förutsättningar att utföra ditt chefsuppdrag.

Det är nästintill omöjligt att utföra ett bra jobb eftersom det ges dåliga förutsättning för det i dagens vårdsverige. Som legitimerad sjuksköterska är patienten i fokus – och när jag som legitimerad sjuksköterska inte kan legitimera vården är det min skyldighet att säga ifrån! Då tar jag mitt legitimationsansvar! (Det handlar alls inte om att klaga) Och du som inte är legitimerad yrkesutövare bör lyssna. För det handlar om vård i vårt land, den vård du möter om du eller din anhörig är sjuk. Det handlar om framtid och om hur VI vill ha det i Sverige.

Så jag ber om ursäkt till alla som upplever det gnälligt och uppmanar er att lyssna lite till.  Med legitimationsansvaret räcker det inte att leverera vård som är ”good enough”.
Att bara berätta solskenshistorier – är att blunda för sanningar.
Att berätta sanningar – är att ta ansvar.
Att åtgärda sanningar –  är ett måste för god och säker vård

Sjuksköterskeyrket är fantastiskt – det är ramen runtomkring som brister.

Ann-Sofie Gustavsson
legitimerad stolt sjuksköterska