Även chefer ramlar mellan stolarna!

Har du tänkt på hur din chefs arbetsmiljö ser ut? Arbetsmiljöverket har under 3 år undersökt s.k. första linjens chefers (ca 80% kvinnor) arbetsmiljö inom vård och omsorg. 113 arbetsgivare, 86 kommuner, 15 landsting och 12 privata vårdgivare har besökts  sammanlagt ca 1300 chefer. Resultatet för mig var inte ovanligt eller oväntat; chefer har en mycket tufft arbetsmiljö och arbetsgivarna saknar rutiner för att undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp handlingsplaner. 99% av arbetsgivarna fick krav om åtgärder. Läs mer.

https://www.av.se/globalassets/filer/nyheter/projektrapport_forsta_linjens-chefer_inom_vard_och_omsorg_2015-051464.pdf

https://www.av.se/press/arbetsgivare-foljer-inte-upp-chefers-hoga-arbetsbelastning/

Arbetsmiljöverket redovisar att det finns en tydlig ”genus perspektiv” kopplad till chefernas arbetsmiljö; olika villkor för manliga och kvinnliga chefer hos samma arbetsgivare. Manliga chefer har det betydligt bättre på nästan samtliga punkter än kvinnliga chefer och dessutom högre lön. Hur är det möjligt?

Region Västmanland ingick i undersökningen och tre verksamheter på Västmanlands sjukhus undersöktes. Ett utav tre verksamheterna har arbetat med problematiken någorlunda tillfredsställande men de andra två verksamheter har fortfarande stora brister och saknar en handlingsplan. Flera kommuner i Västmanland ingick i undersökningen.

Ur en positiv anda visade det sig att cheferna brann för sitt arbete, hade ett stort engagemang och vilja att verksamheten skulle fungera bra. Tyvärr ställer chefer upp i allt större utsträckning vid vakanser för att inte belasta medarbetare ännu mer. Detta leder till en falsk bemanningstrygghet. Vårdförbundet föreslår att cheferna returnera sin arbetsmiljöansvar för att markera den ohållbara situationen. Arbetsgivaren behöver uppmärksamma chefernas arbetsmiljö och aktivt se över organisationen och möjliggör deras uppdrag. Läs mer om ett hållbart yrkesliv.

https://www.vardforbundet.se/lokala-avdelningar/stockholm/aktuellt-i-stockholm/ett-halsoframjande-arbete—for-ett-hallbart-yrkesliv/

Vad består problematiken utav? Obalans mellan kunskap, tid, arbetsuppgifter och prioriteringar. En hög omsättning inom chefsgruppen var mer regel än undantag och en tydlig bristande medvetenhet om chefernas  arbetsmiljö uppdagades. I varierande grader har chefer uppgett följande: avsaknad av mål, många möten, tidsbrist, avsaknad av ekonomisk mandat, samvetsstress, oklara arbetsuppgifter samt att nya uppgifter tillkommer i jämna takt.

Det framkom att cheferna hade breda ansvarsområden, bristande tid att utveckla verksamheten, hög antal medarbetare, varierande stöd från ledningen, bristande teknisk stöd, hög personal omsättning och därmed hög rekryterings behov utan större rekryterings möjligheter. Det förväntas att vara nåbar dygnet runt, arbeta även klinisk då det behövs och att hantera en hög e-post och dokument inflöde innan dagens slut.

Vad leder allt detta till? En tung psykisk och även fysisk arbetsmiljö med psykosomatiska besvär och diverse ohälsosymtom, i värsta fall sjukskrivningar för utbrändhet och ännu högre chefs omsättning.

Ska personalen må bra måste även chefen må bra!

Sandra Gustavsson, leg. biomedicinska analytiker, styrelseledamot avd. Västmanland

Boka din lönecoachning!

Vi har flera tillfällen med fokus på löneförhandling eller lönesamtal. Passa på att öka dina kunskaper om lön, löneförhandling och lönebildning. Det har du nytta och glädje av hela yrkeslivet.

Sedan starten hösten 2021 har vi gruppcoachat över 8000 medlemmar. Ta chansen du också.

Säkra din plats här!