Som sjukvårdspersonal minns jag pandemiåren som en kaotisk tid då det mesta ställdes på sin ända och riktlinjer byttes ut oftare än munskydd, men mitt i allt elände fanns där ändå en strimma av hopp. Nu skulle folk äntligen förstå hur viktigt det är med en välfungerande sjukvård och ur smittspridningens aska skulle vi bygga ett mycket mer robust sjukvårdssystem som inte bara skulle kunna hantera en ny pandemi, utan också en helt vanligt sommarsemester!

På torsdag 25/4 kl 16:00 träder Vårdförbundets stridsåtgärder i kraft om parterna inte har kommit överens innan dess. Ca 63 000 sjukvårdsanställda kommer då inte längre att arbeta mer än vad de är schemalagda, vilket har kallats samhällsfarligt av både arbetsgivarrepresentanter och politiker. Varför lär vi oss aldrig? Det som är samhällsfarligt är att ha en sjukvård som inte klarar vardagen utan att personalen måste jobba mer än vad våra anställningsavtal kräver.

Jag tvingas inse att jag varit naiv när jag trodde att pandemin åtminstone skulle föra med sig en förändrad syn på sjukvården hos våra beslutsfattare. Istället ser vi en eskalerande demontering av väljarnas viktigaste fråga, och arbetsgivarrepresentanter som inte ens upplever att de har mandat att fatta de beslut som krävs för att täta sprickorna i sjukvårdens skrov. Än mindre göra det som krävs för att räta upp dess slagsida. Det är märkligt hur fort vi glömmer.

Emil Lorentzon
legitimerad sjuksköterska