Röntgenssjuksköterskebloggen

  • Röntgenveckan
  • Om bloggen
  • Om Vårdförbundet
  • Vårdförbundetbloggen
Röntgenssjuksköterskebloggen

Röntgenssjuksköterskebloggen

Peer Learning på radiologisk avdelning – närande eller tärande

16 oktober, 2018 by Parvin Olofsson

Det är brist på röntgensjuksköterskor runt om i landet och fler studenter blir antagna till röntgensjuksköterskeprogrammet. Men antalet praktikplatser, dvs. verksamhetsintegrerande lärande är begränsat. Detta ställer alltför höga krav på lärosäten att hitta lösning på problemet.

Både Mahad Aden och Amir Kerm är nyutexaminerade röntgensjuksköterskor.

Mahad Aden
Mahad Aden, legitimerad röntgensjuksköterska
Amir Kerm
Amir Kerm, legitimerad röntgensjuksköterska

Mahad har en utbildning inom naturvetenskaplig/teknisk högskoleutbildning sedan tidigare. Idag jobbar han på en privat verksamhet med konventionell röntgen som han finner väldigt givande. Mahad tycker att arbeta som röntgensjuksköterska är mycket berikande och spännande. Han säger att han älskar arbetet. Han tycker att de situationer som gör att han ställs inför situationer vid olika undersökningar där han måste improvisera, vara kreativ och finna lösningar är det bästa med professionen. I framtiden vill han vara specialist inom MR och forska.

Idag arbetar Amir som nyanställd på Karolinska universitetssjukhuset Huddinge med slätröntgen. I framtiden vill Amir bli specialist inom ultraljud och bli sonograf.

Mahad och Amir skrev en uppsats om användning av en pedagogisk metod, nämligen Peer Learning eller ömsesidig lärande på radiologisk avdelning. Författarnas reflektioner kring studien handlade mest om hur de kunde optimera den praktiska inlärningsprocessen trots bristande resursen gällande klinisk utbildning. Mahad och Amir upptäckte att detta inte är något som diskuteras ofta när det kommer till praktisk inlärning till skillnad från teoretisk inlärning. Detta var en av flera frågor som gav upphov till studiens genomförande.

Uppsatsens titel är: Peer Learning på radiologisk avdelning – närande eller tärande. Uppsatsen är välskriven och studerar ett kontroversiellt ämne, därför blev den uppmärksammad som bästa uppsats och författarna presenterade den på Röntgenveckan 2018 i Örebro.

 

Här kommer en sammanfattning av uppsatsen.

Peer Learning är en pedagogisk modell som ger studenter möjligheten att lära av och med varandra för att utveckla deras kunskaper och kliniska färdigheter. Flertal studier har visat att Peer Learning bidrar till högre kompetensutveckling, bättre kunskapsinlärning och vinster för verksamheten. Vidare har andra studier påvisat att den pedagogiska metoden är tidskrävande och kan orsaka negativ konkurrens mellan studenterna.

Syftet med studien var att beskriva handledarnas uppfattning och syn om möjligheter och begränsningar med metoden Peer Learning gällande verksamhetsintegrerad lärande på radiologiska avdelningar.

Författarna valde en kvalitativ intervjustudie som metod och de intervjuade åtta verksamma handledare, verksamma inom radiologiska avdelningar.

Studiens resultat visade att samtliga handledare är i överlag positivt inställda till Peer Learning som pedagogisk metod. De var eniga om att det finns både möjligheter och begränsningar med metoden. Möjligheter som lyftes upp är trygghet, djupare kunskapsinlärning samt erbjuda fler kliniska praktikplatser till fler studenter. Begränsningarna som identifierats av handledarna är att metoden är tidskrävande, kunskapsskillnad och dålig personkemi mellan studenter. Handledarna har även identifierat olika hinder och förutsättningar för framgångsrik implementering av Peer Learning. Samtliga handledare som inte prövat metoden förut är intresserade av att testa och implementera metoden, dock med fullt stöd av verksamheten.

Läs hela den intressanta uppsatsen Peer Learning på radiologisk avdelning – närande eller tärande.

 

/Parvin Olofsson

Relaterade

Filed Under: Forskning, Röntgenveckan Tagged With: c-uppsats, Forskning, röntgensjuksköterska


Parvin Olofsson är ombudsman och röntgensjuksköterska och din kontaktperson på nationella kansliet.

Senaste inläggen

  • Grattis till oss på vår dag!
  • Internationella Röntgensjuksköterskedagen är till för oss – för att inte glömma bort hur viktiga VI är!
  • Vi behöver vara ”besvärliga” och betydligt mer krävande för att vi ska tydliggöra vår profession
  • Bemanningen på röntgenverksamheter var kritisk innan pandemin – nu är den mer akut än någonsin
  • Nyfiken på hur en Sentinel Node-undersökning går till?

Arkiv

Vi bloggar om:

akut Barn Bemötande bloggande c-uppsats datortomografi Forskning framtid Hälsning internationellt karriär Kommunikation kompetensutveckling kvalitet löneutveckling mastersutbildning MRI omvårdnad patientcenterad patienten personcentrerad vård pliktkänsla profession radiograf radiologi reseberättelse röntgensjuksköterska röntgensjuksköterskestudent röntgenveckan samvete skiktröntgen sommarvisa specialistutbildning stipendie stråldos strålfysik Sydafrika teknik trauma trivsel trivsel på jobbet vfu värdera kompetens Yrkesdagen yrkesval

Facebook

RSS Nyheter för Röntgensjuksköterskor

  • Så stöder Vårdförbundet Ukraina
  • Träffa oss på Kvalitetsmässan i Göteborg!
  • OB-listor för vårens och sommarens helgdagar 2022
  • Vårdförbundet står bakom statens satsning på vaccinering
  • Förändringar i Allmänna bestämmelser, AB
  • RSS - Inlägg
  • RSS - Kommentarer
Footer logo

Vårdförbundet består av runt 114 000 barnmorskor, biomedicinska analytiker, röntgensjuksköterskor och sjuksköterskor. Tillsammans utvecklar vi vården och gör den säker. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart yrkesliv och bra villkor.

Den här bloggen använder cookies för bästa användarupplevelse. Vi registrerar också vissa personuppgifter om du kommenterar på inlägg. Godkänn Läs mer
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Alltid aktiverad
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SPARA OCH ACCEPTERA