Hur bemöter vi patienten?
En viktig del av vårt arbete handlar om bemötande och kommunikation mellan röntgensjuksköterska och patient/anhöriga, samt mellan arbetskamrater på röntgen och vårdpersonal på andra enheter på sjukhuset. Hur vi bemöter och kommunicerar har stor betydelse för hur problemet eller situationen blir löst. Kroppsspråk, kultur, erfarenhet och livssituationen just då påverkar utgången.
Röntgenavdelningen är navet i vårdkedjan då diagnosen är viktigt för fortsatt behandling av patienten. Vi är där för patienten, och direktiv från ledning talar om en patientcentrerad vård. Samtidigt växer köerna till många enheter inom sjukvården. Vi inom röntgen ska hinna med undersökningar som är prioriterad till en viss tidpunkt. Tillgång till modaliteter, personal osv är begränsade, därför är prioritering nödvändig. Patientcentrerad vård innebär att alla ska samarbeta för att göra sitt bästa för patienten. Helst skulle röntgenavdelningen vara öppen för alla sorters undersökningar alla dygnets timmar men verkligheten är något annat. Köerna växer samtidigt som det oroar patienten. Hur bemöter vi denna oro inom den tid som patienten finns hos oss?
Tidspressen har inneburit att patienterna undersöks på löpande band på röntgen. Patienten ska slussas ut och in genom undersöknings rummet så fort som möjligt för att göra plats till nästa. Häromdagen skulle jag undersöka en ängslig patient som ställde frågor om allt från vad man ser på bilderna till om hon gjorde allting rätt innan jag hann förklara vad vi skulle göra. Det är praxis att röntgensjuksköterskan berättar hur undersökning går till och repeterar till dess patienten har förstått. Vi lyckades att utföra undersökningen och medan jag tog bort nålen och informerade om vad som behövde göras efter undersökningen kom det fram att hon hade fått besked om sitt sjukdomstillstånd och hon kände nästan som att hon hade en fot i graven. Att bemöta ett sådant känslosamt utbrott är svårt. Hur tröstar man patienten?
Det är ganska vanligt att människor undviker att prata om sin sjukdom. De håller sig på avstånd när det ända de behöver är lite stöd. Att förhålla sig professionellt och bemöta patienten med värdighet är viktig. Jag som vårdpersonal vet vad diagnosen innebär men ändå har jag svårt att förstå vilka konsekvenser den har för patienten. Jag kan aldrig föreställa mig hur det känns att vara i hennes situation, men att lyssna och bekräfta att oron är befogad kan hjälpa för stunden. Inga ord kommer att svara på hennes oro för hur det ska gå, men vänligheten och stödet för den lilla stunden har betydelse.
Att bli sedd som en människa är lika viktig för patienten som det är för oss. Hon tackade hemsk mycket för vänligheten. Sunt förnuft och medmänsklighet måste alltid finnas med i våra möten med människor. ”Att bemöta som jag vill bli bemött” borde finnas med oss hela tiden i vårt arbete.
/Bharti Kataria
Kommentarer
Det går inte längre att kommentera på det här inlägget.
Boka din lönecoachning!
Nu är vår digitala lönecoachning i gång. Vi har flera tillfällen med fokus på löneförhandling eller lönesamtal. Passa på att öka dina kunskaper om lön, löneförhandling och lönebildning. Det har du nytta och glädje av hela yrkeslivet.
Sedan starten hösten 2021 har vi gruppcoachat över 8000 medlemmar. Ta chansen du också.
Säkra din plats här!
Bra skrivet! Så himla viktigt att komma ihåg att vi vet vad vi gör & varför, men det gör faktiskt inte patienten. Mår själv som bäst när man får bekräftelse av patienter att man har haft ett bra bemötand, gett den tid & information som just den personen verkar behövt. Men mår tyvärr dåligt när jag upplever det som att vissa kollegor missar detta. Svårt att diskutera hur man uppfattar ett möte som en åskådare utan att råka kränka kollegan som har en annan syn på information & inte riktigt tänker på att individ anpassa mötet.
Tack Karin det känns bra att veta att någon mer som delar min uppfattning av vårt arbete. Det är så lätt att glömma människan bakom undersökningen (lunga, huvud etc) när vi har mycket att göra och en del kollegor vill att det ska gå så fort som möjligt för att nästa patient väntar. Att må bra av att man har gjort sitt bästa för denna stunden och personen är en glädjerus. Fortsätt med det goda arbete. Varma hälsningar Bharti
Hej Robert,
Tack för dina synpunkter angående vår profession och jag håller med fullständigt att vi måste visa vilken unik kunskapsarsenal vi har, därför är det jätte viktigt som du säger att vi måste ta plats och synas mer i socialamedier. Hoppas att fler av våra kollegor nappar på inbjudan och berättar om vad vi gör som är så speciellt för att gemene mannen ska veta att det finns skillnad mellan personal beroende på var man hamnar i vårdkedjan under sjukhus vistelse eller besök.
mvh
Bharti