Nej sjukvårdens inferno beror inte på invandringen

Det har väl knappast undgått någon örebroare att en av vårt läns poliser är i blåsväder efter att ha skrivit ett inlägg om invandrare och brott på sin Facebook-sida.

Inlägget i sig beskriver hans verklighetsbild och så som han uppfattar den. Det har varit både ris och ros kan en väl lugnt säga. Många kallar hans inlägg för rasism som bara underbygger de redan befintliga invandringskritiska vindarna som finns i Sverige idag. Andra har hyllat hans inlägg för att han upplevs vågar säga sanningen. Inlägget har, i skrivande stund, fått cirka 43 000 reaktioner och närmare 19 000 delningar.

Han nöjer sig inte bara med att redogöra för sin bild av brott kopplat till invandring. Istället beskriver han dessutom att ”våra pensionärer går på knäna”, ”skolan är ett enda kaos”, ”sjukvården är ett inferno” och ”polisen har totalhavererat”. Han ger en ganska dystopisk bild av ett samhälle i förfall där allt beror på att ingen vågar, eller vill, säga vad anledningen är, dvs invandringen.

Och det är där jag kommer in i bilden med det här blogginlägget.

Sjukvården är nämligen inget inferno.

Sjukvården må har stora utmaningar, bland annat med kompetensförsörjning. Men det beror inte på invandringen.

Det beror på att våra yrken är starkt undervärderade sedan tiden då det var ett kall att vara sjuksköterska men där det idag inte alls är ett kall utan istället högst professionella, akademiska och legitimerade yrken.

Vårdförbundets professioner har idag cirka 10 000 kronor mindre i lönekuvertet än jämförbara yrken med samma antal högskolepoäng. Utmaningen består också i att löneutvecklingen är minimal. Ofta skiljer det bara några tusenlappar i lön mellan de lägst och de högst betalda på en enhet, oavsett hur länge de jobbat där.

Sjukvårdens utmaningar består också i att vården fortsatt arbetar med ungefär samma typ av schemaläggningar som det gjordes på 70-talet istället för att det anpassas till dagens moderna samhälle och ges förutsättningar för ett hållbart yrkesliv.

Vårdens utmaningar består också i att de som kommer från skolbänken som nyutexaminerade i bästa fall får en knapp månads inskolning när de istället kanske skulle behövas upp till ett års god yrkesintroduktion.

Vårdens utmaningar består dessutom i att dagens sjukvård är så bra. Den är så bra därför att vi har investerat i så mycket bra medicinskteknisk utrustning och så många fantastiska behandlingsalternativ att kostnaderna inte går ihop med intäkterna.

Så, nej. Det inferno han beskriver finns inte. Och det beror inte på invandringen.

Ungefär var tredje läkare i Örebro län har utländsk bakgrund och i Stockholms län har cirka 25 % av alla vårdpersonal annan bakgrund än svensk. Bland alla sjuksköterskor i Sverige är siffran cirka 12 % och bland undersköterskor 15 %.

Föreställ dig en vård utan alla dessa personer. Det är först utan dem som det skulle bli det inferno som han beskriver i sin sanning.

Marcus Folkö Müntzing

Vice ordförande Vårdförbundet avdelning Örebro