Vill ni som chefer ha mer kreativ och skicklig personal? BJUD PÅ KARAMELLER!

Tarta2Människor blir gladare, mer harmoniska och trivs bättre i en organisation där man blir sedda. Forskning visar att vid företag där medarbetare blir sedda, lyssnade till och respekterade  är lönsamheten tre gånger så hög i förhållande till andra. Detta gäller inom sjukvårdssektorn också menar Stefan Einhorn, läkare, författare och föreläsare.  Det lönar sig att vara snäll.

Sen kan man fråga sig vad är att vara snäll? Ofta är det förknippat med att inte våga ställa krav.

Malin Trossing, känd ledarskapsprofil menar att man som chef är;

– snäll mot både medarbetare, kollegor och ledning om man är tydlig och ger den feedback som krävs för att få verksamheten att fungera bra

– snäll mot sig själv som chef och mot verksamheten som får saker och ting gjorda på rätt sätt och i tid om man låter det få någon form av konsekvens när medarbetare inte lever upp till det som man kommit överens om

– snäll mot alla om man prioriterar bort det som är oviktigt mot det som är viktigt. Då kommer vi snabbare i mål.

Sen gör det ingenting om man bjuder på lite karameller också.

 

Birgitta Westberg

Chefscoach

Vårdförbundet lokalavdelning Örebro

Följ avdelning Örebro i sociala medier!