Jag ringde till socialstyrelsen..
… eftersom många av oss medlemmar är oroliga för patientsäkerheten i sommar. En sommar där bemanningen bygger på ”rekryteringssvårigheter”, extrapass och beordrad övertid.
Jag fick tag på Lars Rahm som arbetar övergripande med patientsäkerhetsfrågor, risk- och händelseanalys. Min fråga var hur vi medlemmar ska agera i situationer där vi upplever att patientsäkerheten är hotad. Han sa att vårdgivarens ansvar är stort och om man redan nu kan förutse att sånna situationer kan uppstå så ska en handlingsplan upprättas och att risker som förutses SKA elimineras. Med vårdgivaren menar man Verksamhetschef eller motsvarande i första hand, ytterst Landsting eller Kommun.
Vidare frågade jag hur jag som enskild legitimerad yrkesutövare kan skydda mig i en situation där jag inte fått möjligheten att arbeta patientsäkert. Han svarade att dokumentera avvikelser, även då något kunde ha hänt dvs då det finns en risk, är ett starkt skydd för den enskilde yrkesutövaren om något skulle hända och en patient kommer till skada.
Vi medlemmar måste tänka på att alltid dokumentera avvikelser, även om vi måste göra det på övertid. En avvikelse är en beskriven situation, inte en anmälan. Se det som ett preventivt hjälpmedel för att säkerställa kvalitet i arbetet. En avvikelse är allt du inte har planerat ska hända och som du inte vill ska hända igen, som en kollega så klokt skrev.
Och du.. ta rast, för säkerhets skull!
Sahra Strandberg
Styrelseledamot avd Örebro