Barnmorskor från East End, Haparanda, San Salvador och Kabul

Det är viktigt att kunna koppla bort arbetet under semestern. Men någonstans mitt i den efterlängtade ledigheten så sitter jag klistrad och streamar den brittiska serien ”Call the Midwife”. Det är mitt i natten och tårarna trillar nerför mina kinder. Varje gång. Varje avsnitt. Och varje avsnitt gör mig så otroligt stolt över att vara barnmorska.

Skildringen av kvinnors behov i livets olika skeden är en blandning av fiction och verkliga händelser som ursprungligen bygger på barnmorskan Jennifer Worths biografi. Den skildrar hennes och kollegors arbete , både som sjuksköterskor och barnmorskor, bland de mindre bemedlade medborgarna i Londons fattiga East End på 60-talet.

Berättelserna om kvinnorna i serien, både de som får vård; föder barn, blir svårt sjuka eller dör av komplikationer efter illegala aborter samt de barnmorskor som hjältemodigt ger allt av sin kunskap, empati och kompetens, gör mig varm i hjärtat. Men också djupt besviken.

Det glädjer mig att se hur långt vi har kommit, både gällande den medicinska kunskapen, men främst när det gäller kvinnors rätt till en god sexuell och reproduktiv hälsa. Det har inte hänt av sig själv; mycket blod, svett och tårar har spillts för att uppnå det vi har i Sverige och i många andra länder.

Men det är också skrämmande att se att många delar av världen inte kommit någonstans.

”Call the Midwife” må vara en serie på SVT Play, Men det är också en verklighet som skildras, en verklighet för kvinnor runt om i världen som inte har tillgång till en barnmorska eller rätt att avsluta en oönskad graviditet. Och varje avsnitt visar vilken skillnad en barnmorskas närvaro kan bidra med, oavsett om det handlar om en komplicerad graviditet, våld och övergrepp eller en obeskrivlig lycka när det nyfödda barnet tar sitt första andetag.

Vi har mycket kvar att kämpa med. Det är inte ens perfekt här i Sverige. Alla borde ha tillgång till en barnmorska, oavsett om du är rik eller fattig, oavsett om du bor i Haparanda, San Salvador eller Kabul. Eller East End.

Tack till alla er som arbetar med kvinnors hälsa och som kämpar för att kunna ge kvinnor i Sverige och världen över tillgång till mödrahälsovård, preventivmedel, trygga förlossningar och aborter samt ett ovärderligt stöd genom livets alla skeden. Tiderna förändras. Men barnmorskors kompetens är och kommer alltid vara oumbärlig.

Åsa Mörner

Legitimerad barnmorska och förbundsstyrelseledamot Vårdförbundet