Det verkar vara regionens paroll inför denna sommar ”De e stabilt”, som en repig skiva av Dr. Alban….

Överallt vart man än vänder sig så upprepas frasen av ledningen. Hur ser situationen ut i sommar för våra yrkesgrupper? Jo läget ” De e stabilt”, som om de bara upprepar det tillräckligt många gånger så kommer det att bli som en självuppfyllande profetia.

Under våra påbörjade sommarvandringar runt om i länet inom kommun och region så hör vi våra yrkesgrupper säga något annat.

• ”Det är skört”
  • ”Hoppas ingen blir sjuk för då blir det kaos”
  • ”Det fattas x antal personer på x antal turer som vi behöver täcka”
  • ”Vet inte hur det ska gå runt i sommar”

Men ledningen fortsätter med sin upprepning ”De e stabilt” medan våra medlemmar är kvar i kaos, överbeläggningar, helgbemanning på vardagar, halv bemanning, beordningar m.m.

Att sommaren kommer varje år borde inte vara en nyhet för enhetschefer, verksamhetschefer och ledning uppåt. Det borde då vara naturligt att börja planera i god tid inför stundande semestrar och ledigheter.

Varför verkar det då som att det är en överraskning att våra medlemsgrupper vill vara lediga och ha sina lagstadgade semestrar?

På några verksamheter bland annat primärvården har sommaren planeras med handlingsplaner på prioriteringsområden vilket Vårdförbundet önskar att fler kunde ta lärdom av och i god tid innan sommaren genomföra.

Vi hoppas att det kommer att hålla genom hela sommaren för alla medlemsgrupper och att ni känner er utvilade till i höst.

Avdelning Västmanland önskar er alla en riktigt skön sommar med tid för återhämtning, vila och möjlighet till att vara ledig.