Vill ni veta vilka vi är?

I några inlägg här framöver kommer ni att få träffa oss som är styrelseledamöter och/eller förtroendevalda samordnare. Vi kör igång direkt! 🙂

bloggbild-sandieLite om mig, Sandra Gustavsson. Jag är biomedicinsk analytiker och har min ordinarie tjänst på Laboratoriemedicin i Västerås. Sedan 2 år tillbaka har jag varit styrelseledamot och arbetat som huvudskyddsombud på facklig tid, avdelning Västmanland. Vad brinner jag för? Jo, arbetsmiljö, arbetsvillkor och samverkan!

Vi kanske har träffats i sommar! Jag hoppas innerligt att ni har haft en skön och avkopplande sommarsemester.

Vårdförbundet Avdelning Västmanlands styrelse har som tidigare år rest runt i Västmanland för att besöka medlemmar på mottagningar och avdelningar.  Tyvärr ser vi att konsekvenserna av att den strategiska sommarplanering utan facklig medverkan har realiserats, på framförallt de akuta dygnetrunt-verksamheterna. Sommarenkäten speglade våra uppfattningar med hög överbeläggningsgrad, högt övertidsuttag, dubbla pass (21% av svarande) och ansträngd arbetsmiljö där 48% av svarande inte kunnat ta rast. Glädjande  är att vissa verksamheter har lyckats rekrytera och behålla medarbetare!

Har ni några tips om hur vi kan samverka för att förbättra sommarbemanningen och planeringen inför nästa år? Berätta för oss hur ni har lyckats lösa era utmaningar.