Lucka 20 - Marie Brännström

Marie Brännström, chefsmedlem och styrelseledamot Vårdförbundet Västerbotten.

Marie har varit styrelseledamot sedan 2013 och är ett bekant ansikte för många medlemmar och förtroendevalda i Västerbotten. Hon har bland annat hållit i en rad utbildningar, bland annat CUF:en (Certifierad utbildning för förtroendevalda), varit huvudskyddsombud och suttit med i samverkan på central nivå.

På våren 2017 fick Marie ett förordnande som biträdande avdelningschef på ortopeden, Skellefteå.

”Jag förde diskussioner både nationellt och lokalt huruvida en chefsmedlem kan sitta i en avdelningsstyrelse eller inte. Utgången av de diskussionerna är att vi representerar även chefsmedlemmar inom Vårdförbundet, och att det därmed inte fanns någon motsättning till att sitta kvar i styrelsen”.

Marie valde således att sitta kvar till årsmötet i oktober 2017.

”När jag fick förordnandet var jag redan nominerad till styrelseuppdrag, och efter noggrant övervägande beslöt jag mig för att behålla den och vid årsmötet valdes jag in i styrelsen på nytt”.

Varför är Vårdförbundet bra för chefer?

Vårdförbundet driver vårdfrågor, och är ledande på det. För mig känns det naturligt att vara medlem även som chef, om jag behöver störd så vet jag att Vårdförbundet är dem som kan företräda mig bäst utifrån mitt arbete och de frågor som jag kan ställas inför.

Var ser du att du kan bidra med som chefsmedlem i den lokala styrelsen?

Finns ingen naturlig organisation för chefsmedlemmar på lokal nivå, det skulle jag vilja vara med att skapa. Det finns inte heller något nätverk i Sverige vilket behövs. Det har till exempel börjat komma allt fler förtroendevalda chefer. Det är väldigt tufft att vara första linjens chef, man står mellan där besluten fattas och där de skall verkställas. Vi är vår arbetsmiljö, och det är viktigt att den är bra på alla nivåer. Tillsammans når vi störst framgångar för både en god och hållbar arbetsmiljö och vårdens utveckling.

Det är en ny roll att ha med en chefmedlem i en styrelse, på det är vi unika i Västerbotten. Vi för hela tiden en dialog kring vilka frågor jag kan sitta med i, samtidigt som vi min roll som chef bidrar till en annan vinkling i en del frågor, där min kunskap om organisationen berikar. Det är viktigt att lyfta chefsmedlemmar i alla frågor.