Lucka 10 - Ulrika Viklund

Ulrika tog sin examen som legitimerad sjuksköterska 2006 och har sedan dess varit trogen Hjärtcentrum, NUS där hon arbetat på Kardiologen, utredningsavdelningen och HIA. Just nu arbetar Ulrika som forskningssjuksköterska tillsammans med en läkare och de är ett väldigt bra team enligt henne.

Vid den tidpunkt vi träffas pågår fem studier som Ulrika är delaktig i; Pumpstudien, en läkemedelsstudie, Lifepod, LCHF-studien och Chic 1. Alla studier var för sig är intressanta tycker hon och detta jobb tar väldigt mycket tid. Utöver forskningen arbetar Ulrika kliniskt ca 5 %. Hon tycker att det är viktigt att ha klinisk förankring men det är svårt att få tiden att räcka till.

All forskning Ulrika är delaktig i gör att hon får möjlighet att följa en patient under längre tid än vid endast ett vårdtillfälle på avdelningen. Det är positivt och berikande men även ganska tufft och påfrestande då det handlar om väldigt sjuka patienter som ibland inte kan vara med hela vägen på grund av olika anledningar.

Ulrika har under många år varit förtroendevald men har nu valt att kliva av det uppdraget. Det gav henne en stor kunskap och hon fick ett helhetsperspektiv över hela kliniken Hjärtcentrum, samt många nya kontakter. Det finns stora möjligheter att hon kan ställa upp för omval längre fram vilket vi såklart hoppas på.

Vad är det bästa med yrket och har du någonsin ångrat ditt yrkesval?
”Det bästa med yrket som sjuksköterska är mötet med patienter och mina underbara kollegor. Sen att jag utmanas i oändlighet gör ju att jag vill fortsätta och jag utvecklas hela tiden. Jag har aldrig ångrat mitt yrkesval” säger Ulrika.

Ett medskick till Vårdförbundet är att vi behöver jobba vidare med lön och löneutveckling. Just nu är spridningen för liten och det behöver märkas i lönekuvertet om man har lång erfarenhet och stor kunskap avslutar Ulrika.