Veckans medlem - Ulrika Johansson

Ulrika Johansson är legitimerad biomedicinsk analytiker med inriktning mot kliniks Fysiologi. Sedan examen 1993 har hon hunnit arbeta på ett antal arbetsplatser såsom Neurofyslab NUS, Fysiologlab på Riddargatan i Stockholm vilket är en privat aktör och Fyslab i Ö-vik. Sedan 1999 har hon jobbat på Klinfys, NUS.

Ulrika jobbar mest med njurfunktion, CR-EDTA-Clarence. Hon är även vikarierande huvudhandledare. Att arbeta som handledare är otroligt roligt och lärorikt. Att få träffa blivande kollegor som har färsk syn och den nyaste kunskapen tillför otroligt mycket. Ulrika anser att det är viktigt att vi berättar det för studenterna, att de är viktiga för verksamheten och oss som arbetat länge. Vi som handledare i vården måste förstå att studenterna är viktiga att tillgå och de är en stor tillgång.

Det bästa med jobbet som biomedicinsk analytiker är möjligheten att använda hela sin tankeförmåga hela dagen, varje dag. Det blir aldrig tråkigt menar hon. Du förväntas kolla sambandet mellan olika värden och vad det beror på, du måste alltid vara på tå och det är varierande. Att arbeta på Klinfys innebär att du får förmånen att träffa patienter vilket berikar jobbet väldigt mycket. Njurfunktionstester pågår många timmar och njurpatienterna återkommer varje år så hon får följa upp och träffa dessa personer igen.

Ulrika har tidigare varit förtroendevald i Vårdförbundet, både på arbetsplats mellan åren 2004-2011 och sedan då hon blev invald som ledamot i avdelning Västerbotten 2011-2015. Uppdraget har gett henne en kunskap och insikt om avtal, argument och vilken metod och argumentation man ska använda för att nå största framgång och därmed bästa medlemsnyttan.

Nu är Ulrika invald i styrelsen inom klinisk Fysiologi, en falang till IBL. Arbetet kring detta startades upp i början på 2016 och formalerades på IBLs årsmöte 2017.

Har du någonsin ångrat ditt yrkesval: ”Nej, men skulle jag byta bana skulle det nog bli något inom medicinsk teknik. Får jag möjlighet så fixar och trixar jag gärna med maskiner”.