Idag rockar vi sockorna!

Skrivet av Jeanette Stenlund

21 mars 2016

Västerbottenbloggen

rocka-sockornaRedan när hon föddes misstänkte jag att något inte stämde. På läkarundersökningen dagen efter fick jag det bekräftat då läkaren sa att  ”vi tror att er dotter kan ha Downs syndrom”. Hela världen rasade! Skulle min otroligt efterlängtade dotter ha Downs? Prover togs och veckan som följde var en berg-och-dalbana av hopp och förtvivlan. Barnmorskor som sa: vi tror inte att er dotter har Downs, gav en smula hopp, men sedan kom barnläkaren och pratade om hur bra gymnasiesärskola det finns i Skellefteå och då rasade jag ner i ett djupt hål igen.

Dottern fick gulsot och fick sola, kunde inte äta och fick sond. Många tårar fälldes och tankarna snurrade när jag satt med bröstpumpen för att få ut lite bröstmjölk eftersom dottern inte orkade amma. Det var fullt på barnavdelningen så jag fick ligga kvar på BB och dottern var inlagd på barn. Kulverten på sjukhuset var mörk och tyst klockan tre på natten när jag tassade ner för att vara med henne då jag ändå inte kunde sova. På torsdag sa läkaren att han skulle komma upp och prata och då insåg jag att det jag fruktat var sant, hon har Downs syndrom!

Det var då det vände.  Väntan och spekulationer är värre än fakta. En av barnmorskorna sa andra dagen: spara dina tårar tills du vet hur det är. Hade jag vetat då vad jag vet idag hade det inte blivit så många tårar. Min dotter är världens underbaraste. Det säger väl alla mammor, men jag har rätt! Livet blev lite annorlunda än jag trott men inte bara till det sämre som jag trodde när jag tassade i den mörka, kalla kulverten mitt i natten. Hela tiden lär jag mig något nytt och livet blir ljusare sett genom hennes lite sneda mandelformade ögon.

21/3 är Internationella Downs Syndromdagen, valt för att våra barn med ”det lilla extra” har en extra kromosom i det 21:a  kromosomparet.

Idag rockar jag mina sockor för alla barn som är lite ”udda” och som är fantastiska på sitt sätt! Har du glömt att ta på dig olika sockor idag så byt en socka med en kollega och gör världen lite gladare om så bara för en dag!

/Jeanette Stenlund

Mamma till en tjej med Downs syndrom och styrelseledamot i Vårdförbundet avdelning Västerbotten