Pride.
Varför?
Är det för att jag önskar att alla människor vore HBTQ människor?
Är det för att jag tycker det är roligt att delta i festivaler?
Är det för att jag gillar regnbågens alla färger?
Alla människor som på något sätt deltar i Pride-festivaler över landet har säkert sin egen version varför just de är med. Min version är denna: FÖR ATT JAG KAN!
IMG_0120 (3)För mig spelar det ingen roll vem du älskar eller vem som älskar dig. Det spelar heller ingen roll om du som kvinna har en fru eller som man har en man. Om du upplever dig som en transperson eller som queer spelar heller ingen roll. Det som spelar roll för mig är att du får lov att vara den du är oavsett vem du är. Det spelar också roll att du får lov att tala om vem du är och vem du tycker om. För mig är det helt enkelt en fråga om yttrandefrihet, jämställdhet och demokrati.
Att vi alla får lov att tala om vem vi älskar, att vi får samma lön för lika arbete oavsett vem vi älskar och att vi har demokratiskt framtagna lagar via våra folkvalda politiker, det spelar roll för mig.
Det finns länder i världen där man blir fängslad om man öppet älskar någon av samma kön, om man demonstrerar för jämställda löner och villkor oavsett vem du är och där man kan vakna en morgon till en annan regering än den som var när du somnade, för att någon med våld har tagit makten utan att fråga folket.

Att vi kan delta i en Pride-festival är inte självklart, det är något att värdesätta och vara stolta över.
Att vi kan demonstrera och paradera utan att vara rädda för repressalier från vårt eget land är något vi ska fortsätta värna om och kämpa för.
Så om du inte har någon annan anledning till att delta och stå upp för rätten till yttrandefrihet, jämställdhet och demokrati så använd min anledning.

FÖR ATT VI KAN.

Lene Lorentzen