Medlemsnytta i praktiken!

Skrivet av Robin Åberg

10 december 2013

Västbloggen

Läs Marie-Louise och Åsas blogg om medlemsnytta!

//Robin

Vikten av att träffas och mingla, att vara aktiv och att fråga efter sina rättigheter glöms många gånger bort. Vi är alla Vårdförbundet och genom att hjälpas åt, vara aktiv och ta reda på vad som gäller kan situationer förändras.

När Vårdförbundet hade mingeldag en fredag i oktober, för alla medlemmarna på Alingsås lasarett, fick två medlemmar hjälp i praktiken.  Arbetsgivaren skulle dra åt svångremmen och spara, medlemmarna hade fått veta att deras arbete inte skulle fortsätta, vikariaten var slut och de behövde inte komma tillbaka på måndagen efter helgen. Orsaken var anställningsstopp.

Deras stora fråga var:  – Vad ska vi göra nu?

De hade ju planerat fortsatt jobb, lagt schema och diffat. Arbetsledningen hade alltså planerat in dem i verksamheten.

Vårdförbundet gjorde efterforskningar. Efter ett samtal med personalchefen, blev resultatet; muntligt avtal gäller. Dessutom fann vi även gällande anställningsavtal på medlemmarna där det visade sig att den ene hade ett visstidsvikariat och den andra hade varit anställd i mer än 12 månader och skulle därför borde blivit varslad en månad före.

Medlemmarna kunde alltså återgå till arbetet på måndagen, tacksamma för all hjälp de fått.  De var mycket glada att de var medlemmar i Vårdförbundet, vilket ger ringar på vattnet och visar på medlemsnytta i praktiken för den enskilda medlemmen.

Denna vardagshändelse visar på vikten av att vara medlem, vikten av att träffas och mingla, att vara aktiv och att fråga efter sina rättigheter!

Marie-Louise Lidman/Åsa Alfredsson

Samordnare Alingsås lasarett