Åker du snålskjuts?

Det är aldrig någon som säger rakt ut att det är okollegialt att inte vara med i facket. Jag konfronterar inte heller kollegor med det påståendet,utan försöker istället snällt berätta olika fördelar med att vara med. Men jag tycker att du som inte är med i facket är: Okollegial. Okamratlig. Osolidarisk. DSC_0327 1

Så till er det berör: Om du inte är med i facket är du okollegial. Du snikar till dig förmåner eftersom du inte är med och arbetar fram dem. Du åker snålskjuts på andra!

Det är nämligen fackförbunden som förhandlar fram kollektivavtal med arbetsgivaren, och det är där bestämmelser om bl.a. lön, ersättningar, tjänstepension, och semester regleras. Om vi inte haft kollektivavtal så hade lagen gällt ( så är det på arbetsplatser utan avtal).

Vi tar exemplet ingångslön/minimilön:
Vad tror du den lägsta lagstadgade minimilönen i Sverige är? Gissa!
– 12. 000 kronor?
– 10 .000 kronor?
– 5000 kronor?
– Är det högre?
Den är 0 kronor!

Det finns ingen lagstadgad minimilön i Sverige.  Ramarna kring lön regleras i kollektivavtalen som tecknas mellan fackförbund och arbetsgivare. Ändå är många grymt irriterade på att facken är så dåliga på att förhandla lön. Helt ärligt är det nog bara ditt fackförbund (förutom du själv) som arbetar för högre löner. Tror du arbetsgivaren av ren välvilja diskuterar och betalar ut årlig löneförhöjning?

Det kan kännas orättvist att alla på en arbetsplats (även icke medlemmar) tar del av kollektivavtalen. Men man vill inte riskera lönedumpning som händer när personer anställs till lägre och lägre lön. Lönenivån sänks till slut för alla = lönedumpning.

Jag uppmana och utmanar alla att gå med i facket. För er sjuksköterskor, biomedicinska analytiker, barnmorskor eller röntgensjuksköterskor så är det Vårdförbundet som gäller. Kollektivavtal enligt den svenska modellen är vårt gemensamma ansvar!

P.S – Det finns mängder av andra orsaker att vara med, men inte ett enda att INTE vara med.

Ann-Sofie Gustavsson
vice ordförande Vårdförbundet avdelning Örebro

Följ avdelning Örebro i sociala medier!