Tror du att vården är patientsäker?

Foto: Vårdförbundet

Jag tittade lite på en gammal avvikelse från några år tillbaka som jag skrev efter ett kvällspass (och jag minns själv hur jag alltför sällan tog mig tiden att ens skriva dem p.g.a. allt annat arbete som faktiskt måste göras) och hittar bl.a. att jag skrivit om följande: Palliativ patient med andnings- och slemproblematik i livets slutskede – hinner knappt vara där. Patienten är orolig, ringer mycket. Patienten får dock vänta alltför ofta då alla övriga patienter  är helhjälpar, dvs behöver assistans med allt, och två akutinskrivningar kommer samtidigt varav den ena är mycket dålig. En akut LP, lumbalpunktion, ska göras sent på kvällen, svårt att genomföra p.g.a. patientens oro och det tar därför tid, patienter blir utan kvällsfika, patienter är oroliga, patienter kissar ner säng. Ingen av patienterna hinner tas upp, de får ligga i blöta blöjor. Allt p.g.a. vårdtyngd.

Allt detta trots att sjuksköterskor då struntar i raster och slår knut på sig själva, och blandat med allt annat arbete som alltid måste göras (omvårdnad, kontakt med anhöriga, svara telefon/ringa, medicindelning, dokumentation). Allt detta trots att det var en avdelning med främst van personal och bra gemenskap. Vad skulle ske om flera sjuksköterskor var nya utan erfarna att luta sig mot? Om stressen tärt på allas humör som den nog gör idag?

Jag vill inte skrämma upp folk men det här är alltså en bråkdel av det som skedde alltför ofta, och detta FÖRE krisen ens uppmärksammades av media (och allra sist av politikerna). Skulle du vilja vårdas på det viset som avvikelsen ovan beskriver? Kom till valfritt svenskt sjukhus!

Tanken har ofta slagit mig hur mycket som med säkerhet sker utan att någon ens hinner skriva avvikelse.

Nej. Vården är inte patientsäker.

Anna, leg. Sjuksköterska och f.d. anställd i Örebro läns landsting

(kvinnan på bilden föreställer inte Anna)

Kommentarer

1. det är en komplex situation det här, att vi inte vill skrämma folk som ska komma att vårdas. samtidigt är det ju det enda sättet att belysa situationen för att göra den bättre.

bra skrivet! kram från en annan sjuksköterska

2. Jag håller med dig sjukvården är inte säker och inte miljövänlig att jobba inom vården.
    Jag känner stort frustration att lämna pat. som mår dåligt i stycke när pat. behöver mig som mest.
    Jag jobbar på Onkologen och Lung avd. Där behöver pat. LIVSKVALITET I LIVET SLUTSKEDE.
    Vi är två ensamma Ssk på 21 svårsjuka patienter, vi har inte en chans att stanna hos pat. när pat. mår som sämst. De vägra att anställa en Undersköterska.
    Jag är rädd att bli sjuk. HEMSKT.!!!

.

3. Finns ett sätt att få till en verklig förändring. Att vi på golvet går ihop å slutar spela detta sjuka spel. Så länge som de flesta ställer upp samt ett fack som mer eller mindre sitter i AB knä. Kommer inget hända å kaoshjulet kan fortsätta snurra på i ökande takt. Håller inte längre att bara skriva fint vad som borde ske, handling måste till, gäller alla från Vf till enskild person på golvet. Räcker att kolla hur denna sommar kommer räddas, för att förstå. Ja troligtvis räddads av ssk å usk som ställer upp på bekostnad av sin hälsa å privatliv, å så fortsätter allt i oförändrad takt neråt. Samt säkert personer som även gnäller ”tyst”i fikarummet. Är inte hela sanningen, men en del av den.

1. Hej Erik!
      Jag är nyfiken på vad du har för konkreta förslag på vad som ska göras? Kan väl inte hålla med om att Vårdförbundet ”sitter i AG´s knä”, men när man har ett avtal som löper så har man något som kallas fredsplikt, vilket betyder att man inte kan vidta stridsåtgärder.
      Tycker också att det är bra att tänka att Vårdförbundet består av medlemmar och att det står fritt att engagera sig i förbundet så länge man är betalande medlem, något jag varmt kan rekomendera alla som känner att de vill arbeta med att förändra och förbättra.
      De som faktiskt styr vår arbetsmiljö, lön och villkor är våra förtroendevalda politiker. Alltså är det vi som är röstberättigade som faktiskt bestämmer.
      Mvh
      Åsa

4. Under all kritik, har en anhörig på Lindesbergs lasarett avd 1. Hon har just nu svårt att förmedla sig. När vi anhöriga är där får vi be personal om att hon ska få något att dricka och att de måste gå in och väcka henne så att hon får i sig någonting. En personal sa att hon vill ha en kopp välling jag ska fixa detta. Jag satt i 45 min och väntade ingen välling kom.
    Dagen innan sa vi till om att hon behövde något att äta och dricka, inget kom. Vi anhöriga fick gå ut och be om att få med oss en mugg in. Det är väl inte meningen att pat ska svälta ihjäl eller är det det.

Det går inte längre att kommentera på det här inlägget.