TrappaMin bana startade inom vården 1982. Då efter några veckors utbildning blev man klar sjukvårdsbiträde. Detta var ju dock ett utdöende släkte så det blev till att läsa vidare till undersköterska. En spännande resa eftersom jag som ung alltid sagt vad som helst men inte sjukvård.

Under utbildningen träffade jag en kamrat och vi började diskutera vad ska vi göra när vi blir klara? Ja, varför inte bli operationssköterskor, det låter väl spännande. Så i januari 1989 tog vi vår examen. Och visst var det spännande. Kände att NU har jag kommit rätt. Då jag arbetade på ett litet sjukhus kom diskussionerna efter några år om att centralisera akutsjukvården och där startade  mitt fackliga engagemang rörande Vårdförbundet och dess medlemmar.

Först blev det förtroendevald på arbetsplatsen, sedan ledamot i den lokal styrelsen i Skaraborg. När sedan Västra Götaland bildades så hamnade jag i den Vårdförbundsstyrelsen. En riktigt spännande resa att få ihop en så stor region med 49 kommuner. Alltmer kände jag mig längre och längre bort från arbetet på operation och tyckte att det måste finnas andra utmaningar.

Plötsligt dök det upp en chefstjänst inom Primärvården i Jönköping. Varför inte? In med en ansökan och vips var man chef för en vårdcentral med 58 anställda. Oj, då insåg jag vilken bra skola det fackliga arbetet varit. Det är där man hittar framtidens ledare. Så tycker jag än idag och att nu som verksamhetschef få möjlighet att påverka ”inifrån” styrelsen i Örebro ska bli nästa spännande utmaning.

Att sitta på 2 stolar utan att trilla av!

Trots allt är jag medarbetare, arbetskamrat och medlem. Vi har i många år hävdat att våra löner måste hamna i paritet med andra yrkesgrupper men om vi inte orkar arbeta fram till pension så kanske det inte är allt. Hur tas vår kompetens och kunskap tillvara? Vad för arbetsmiljö erbjuder vi våra sjuksköterskor som kommer ut alldeles nybakade? Får de rätt introduktion och tillräcklig. AT-tjänst för att se helhet och få växa in i sin yrkesroll?

/Susanne Wieland, som blev invald i styrelsen Vårdförbundet avdelning Örebro den 13 mars i år

bild

Följ avdelning Örebro i sociala medier!